Itinerari 8 – Dolmen del Pla de la Gallina

Descens acumulat     106
Temps:  1 hora 21 minuts
Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya) full:  261-096

És una excursió on es combina l’ús del cotxe i una petita passejada al peu de la Roca Alta per un ampli pla anomenat Pla de la Gallina on, en un petit bosquet d’alzines hi ha un petit dolmen. Aquest indret, antigament, estava conreat com ho testimonien els marges de pedra seca.

Inici Es surt en cotxe de Vilanova per la carretera L-913  en direcció a l’Hostal Roig.

5 minuts. Girar a l’esquerra per agafar el camí que porta a l’ermita de Meià o al camí del Montsec.

10 minuts. Cinc minuts després en una nova cruïlla perfectament senyalitzada. Cal agafar la pista de la dreta que és el camí del Montsec.

13 minuts. Es passa per sol Joaquim.

15 minuts. Es passa al costat de sol Porta . Es tracta d’una petita construcció que està a la dreta del camí. Pot estar habitada.

16 minuts. Després de sol Porta, es troba a la dreta les restes del mas de sol Nari Pere Olives. Des d’aquest punt mirant cap a l’est es veu el serrat (la Serreta) on es troba en el camí vell de Meià els dos dolmens de la Lloella del Llop.

17 minuts. Cruïlla amb antiga pista que s’enfila en direcció a la Roca Alta. Es pot deixar el cotxe en aquest indret. Seguir per la pista sense deixar-la. Tot pujant a l’esquerra es veu l’evidència d’una antiga pista.

39 minuts. Arriba en un petit replà on, si es vol, es pot deixar el cotxe en el cas de no haver-ho fet abans en el camí del Montsec. Des d’aquest indret es veu el Pla de la Gallina, el Pas de les Eugues i l’extrem oriental de les roques que formen la Roca Alta. També es veu sol Cebres, al costat del camí del Montsec. Continuar pel camí o pista que s’enfila en direcció nord cap a la Roca Alta.

45 minuts. Petit replà al costat de la finalització de la pista. Aquest punt és un bon mirador per contemplar oriental del Montsec de Meià amb la roca dels Arcs i la zona de Paús. Des d’aquest punt cal buscar un petit camí de pastor que avança en direcció Oest  en paral·lel a la Roca dels Arcs que queda a la dreta.

48 minuts. Cruïlla amb dos corriols, quasi seguits que s’enfilen directament cap a la Roca dels Arcs. Són camins agafats per escaladors per aproximar-se a les vies d’escalada d’aquesta zona de la Roca dels Arcs. També poden fer-se servir per anar a buscar el pas que permet guanyar la Roca dels Arcs per l’indret anomenat la Bassa d’en Durruti.

50 minuts. Travessar una tartera que baixa de la roca dels Arcs. Aquesta és la tartera que s’agafa per baixar de la roca dels Arcs des de la bassa d’en Durruti. Continuar pel camí de pastor. Alguns cops és perd, però es torna a trobar immediatament. Cal anar sempre en paral·lel a la roca dels Arcs i procurant agafar les capçaleres dels petits barrancs d’aquesta zona.

59 minuts. Arribada al punt més alta de la passejada (1185 metres). Estem al damunt del Pla de la Gallina al qual es pot baixar directament.

1 hora 4 minuts. Arribada a la petita barraca derruïda que està a l’extrem occidental del Pla de la Gallina. Per anar al dolmen cal fixar-se amb dos grups d’alzineres que es troben cap a l’oest. Cal passar entre elles. Situats entre aquests dos grups d’alzineres a 20 metres en direcció sud-oest i una un nou grup solitari d’alzines just abans de començar un petit bosc novell d’alzines. Cal anar en direcció a aquestes alzines solitàries i continuar 50 metres cap al bosquet d’alzines.

1 hora 6 minuts. Dolmen del Pla de la Gallina.El dolmen es troba envoltat d’alzines joves dins d’un ampli alzinar. A la sortida de l’alzinar hi ha les restes d’un camí carreter. Cal agafar aquest camí fins trobar l’antiga pista

1 hora 11 minuts. Cruïlla amb l’antiga pista. Girar a la dreta.

1 hora 21 minuts. Cruïlla amb el camí del Montsec i final

Nota – Al pla de la Gallina hi ha una font perduda

Dibuix itinerari Itinerari 8 Pla de la Gallina itinerari

Perfil de les alçades de l’itinerari Itinerari 8 Pla de la Gallina perfil

Tracks de l’intinerari en formats gpx i kml