Itinerari 77 – Barranc dels Escallissos – Serra de la Lloella – Ermita i i Vilanova de Meià

Distància: 10,500 km
Desnivell: Altura màxima 1267 metres, s’han fet 989 metres de desnivell entre les pujades i baixades. Desnivell de sortida i arriabada 600 metres
Horari: 5,15 hores
Temps:

Inici  Es comença sortint des de la bàscula de Vilanova de Meià. S’agafa el camí que surt al costat de la bàscula i que s’enfila cap al Montsec. Es diu el camí dels Escallissos

15 minuts. Al costat de la cabana de la  Sílvia.

18 minuts. Bosquet de roures i alzines.

19 minuts. Explanada d’arenisca. Es coneix com a Pla de les Bruixes. Al costat del pla hi ha el petit barranc de la Salada.

29 minuts. S’arriba a un camp i el camí s’acaba. S’agafa un camí de pastos que porta cap a ponent.

40 minuts. Important zona de despreniments. Hi ha resta de parets d’edificacions. Es veu una important agulla que està tocant el peu del cingle.

1, 04 hora. Arribada al barranc dels Escallissos

1, 17 hora Important muralla en el barranc (cascada) que impedeix seguir. Cal anar per la dreta pujant una petita tartera i baixar fins agafar de nou al barranc

1,37 hora. Arribada de nou al barranc.

2 hores. Arribada a una carbonera al costat del barranc. Després de la carbonera, una mica més amunt, hi ha un obús clavat a la llera del barranc.

2,53 hores. El barranc té a la dreta unes curisoses baumes i un petit forat com l’entrada d’una petita cova. Aquestes baumes ja es troben a la peu de la serra de la Lloella

3,15 hores. Arribada al final del barranc. El barranc s’acaba en uns bancals. En un d’ells hi ha una fita.

3,24 hores. S’arriba a l’antic camí petroler. A l’altra costa del camí petroler hi ha les restes d’una petita cabana.

3,26 hores. Arribada al camí del Montsec en un indret proper al camí de les motos. Es segueix  el camí del Montsec en direcció llevant

3,45 hores. Punt de confluència del barranc del riu Merler amb el camí del Montsec. Cal deixar-la i anar pel barranc.

4 hores. Des del barranc del riu Merler es troba a la dreta l’antic camí de Vilanova al Montsec. Es veu perfectament. Aquest és el camí que segueix tota la Serreta on hi ha les dues lloelles.  El camí es relativament pla i es va per tota l’aresta deixant els dolmens a la dreta. Tot seguit ja es veu al fons l’ermita de Meià i el Cogulló al darrera.

4,45 hores. Arribada a la granja i els coberts d’en Xaman a prop de l’ermita de Meià. Cal baixar als camps i prats que hi ha a sota i intentar trobar les restes del camí de Vilanova a l’Ermita de Meià.