Itinerari 55 – Barranc del Flaquer-Mirapallars i Urgell – Tossal de les Torretes-Portella Blanca – Rúbies- Barranc del Flaquer

Distància: 13,3 km.

Desnivell: Màxim 1678 metres, mínim  1310 metres

Temps:  3 hores 10 minuts

Mapa:

Inici S’inicia l’excursió al barranc del Flaquer al costat de la Planella d’en Gasparó. Al poc d’iniciar la marxa es deixa a ma dreta les restes d’una petita cabana de camp. En aquesta zona hi han camps que cal a travessar per agafar el camí que s’insinua  ascendent cap al coll que permet accedir al Mirapallars i Urgell. La referència visual és una petita agulla amb forma de damme coiffè. El camí passa al peu d’aquesta agulla. A l’inici el camí és força dret.

30 minuts S’arriba al peu de l’agulla dita la Dama per la sembla semblança a una damme doiffè. El camí fins aquest indret és força dret. En poc temps s’han fet ja 203 metres de desnivell. Ara el camí, en lloc d’enfilar-se directament cap el coll, mena un xic cap a llevant per girar després un altre cop cap a l’oest i fent suaus ziga-zagues enfilar-se cap el coll. Aquest tram s’anomena les Costes de Santa Maria. Al tram final el camí es veuen perfectament els petits contraforts que l’apuntalen. Aquesta construcció deu seu del temps de la guerra civil. En algun indret del camí poden trobar-se filats (fil amb punxes) d’aquesta època.  En el mapa topogràfic situen un pas dit “lo Grau” en aquest indret. Aquest terme és imprecís perquè Grau vol dir pas. Per la qual cosa sí que es cert que el camí porta a un grau, entès com una definició genèrica de pas. Tot i que en aquest indret els passos o graus, els diuen graells.

40 minuts. Arribada al coll que separa l’última elevació dels Tres Queixals i el Mirapallars i Urgell. Ara l’alçada és de 1586 metres, s’han fet 276 metres de desnivell des de l’inici de l’excursió. Un cop en el coll cal agafar un petit camí de pastor que en direcció oest s’enfila cap el Mirapallar i Urgell a prop del que es la part de cingle d’aquesta muntanya.

50 minuts. Es troba una fita situada a 1655 metres. Com aquesta fita s’en trobaran vàries.

51 minuts. Arribada al Mirapallars i Urgell. Hi ha una petita construcció amb un llibre. L’altímetre senyala 1669, mentre que l’alçada real és de 1671 metres, això vol dir que s’han fet ja 359 metres de desnivell. Es deixa el cim del Mirapallars i Urgell es segueix cap a ponent per anar al Tossal de les Torretes. Es segueix un camí de pastor que va resseguint més o menys el límit del cingle. Primer és relativament pla i després va baixant suament cap un coll que separa el Mirapallars i Urgell del Tosssal de les Torretes.

1horas 4 minuts. Arribada al coll que separa el Mirapallars i Urgell i el Tossal de les Torretes. L’alçada és de 1610 metres. Sembla que aquest coll no té cap nom ni des d’ell pot baixar cap el camí del Montsec. Es deixa el coll i el camí ràpidament s’enfila cap a l’oest per guanyar les primeres alçades del Tossal de les Torretes. Aquest, a diferència del Mirapallars i Urgell, és un conjunt d’elevacions entre les quals hi ha una, la dita Tossal de les Torretes, que és el cim més alt del Montsec.

1 hora 15 minuts.  Després d’haver accedit a la primer elevació del Tossal el camí planeja durant una estona entorn els 1650 metres. Hi ha un punt que a la dreta del camí segons la marxa hi ha una pedra rectangular solitària que recorda, a petita escala, una mena de menhir. Davant d’aquest pedra hi ha un pas per baixar cap el camí del Montsec. Immediatament després d’aquesta pedra comencen a trobar-se les primeres trinxeres que, a partir d’aquest punt, aniran acompanyant tota la resta del camí fins a la Portella Blanca.

1 hora 18 minuts. A la dreta del camí segons la marxa hi ha un impressionant ginebró solitari. La vegetació d’aquesta zona són pins petits i boixos. Els pins provenen d’una repoblació forestal d’Icona i des d’aquest indret es pot observar l’alineació circular d’aquests arbres. El ginebró marca un nou pas per baixar cap el camí del Montsec. Un cop es deixa aquest punt el camí seguix vorejant el límit del cinglo durant una estona.

1 hora 28 minuts. El camí passa al costa de l’inici d’un barranc que té una fita amb la inscripció MP15. La fita està a 1640 metres. Tot seguit el camí s’enfila en direcció oest per pujar en poca distància al cim del Tossal de la Torreta. És una pujada suau.

1 hora 37 minuts. Arribada al vèrtex geodèsic del Tossal de la Torreta. Els visitants han gravat els seus nom a la pilona del vèrtex. Per sort han respectat l’avís de la propietat estatal del vèrtex. L’alçada del Tossal de la Torreta és de 1676 segons el mapa topogràfic o 1678 segons els meu altímetre (en alguna publicació diu 1681 metres). És el cim més alta del Montsec, tot i que fins fa pocs anys es creia que el més alta era el Mirapallars i Urgell. En una època la bústia amb el llibre que ara es troba al Mirapallars i Urgell estava aquí, per això és normal descripcions que fan esment a aquesta bústia.

Ara, un cop deixat el Tossal cal anar cap a la Portella. La millor manera és no apartar-se massa del límit del cingle perquè a l’altra part hi ha un bosquet de pins i boixos bastant espès. De tant en tant es troben algunes fites que marquen el camí. En aquest indret hi ha una impressionant vista del pantà de Sant Antoni, la Roca Regina i el poble de Llimiana, tot presidit els Pirineus al fons. El camí va baixant tota l’estona dons va dels 1678 del Tossal fins els  1474 que hi ha en el coll que separa el Pic del Migjorn de les últimes elevacions dels Tossal de les Torretes. A mesura que es va baixant cap aquest coll es veu ja el poble de Rúbies.

2 hores 11 minuts. Arribada la Roca del Migjorn. Quan s’arriba en aquesta immensa roca es troba un primer pas per baixar cap a Rúbies. És un pas estret i difícil. Per això es millor agafar la Portella Blanca que és el segon pas situat més a ponent, és a dir, en l’altre costat de la Roca de Migjorn. Per anar cap a la Portella es deixa el coll i es segueix per camí, primer un tros de la pista de cotxes que puja a la Portella des del Ras i quan s’acaba es segueix per un camí que porta a la Portella.

2 hores 15 minuts. Arribada a la Portella Blanca. Davant d’aquest abaixador hi ha una fita amb la inscripció MP1 i un número que s’intueix que pot ser el 7. Junt amb aquesta fita hi ha les marques típiques del GR. L’alçada ara és de 1413 metres. Aquest és el camí que porta directament a Rúbies i és el camí que agafen els ciclistes quan fan les curses de bicicletes de muntanya pel Montsec. El camí és estret, en alguns moments molt ombrívol, en altres amb terra de tartera i molt costarut al final.

2 hores 36 minuts. Arribada a Rúbies a l’era que hi ha davant de l’absis  de l’església. Alçada de 1156 metres. En 21 minuts s’han baixat 357 metres.  Es deixa Rúbies tan solitari com s’ha trobat i s’agafa la pista o camí del Montsec ara en direcció llevant. Pel camí, a una mica més de 1km de Rúbies, es troba a ma dreta un petit grup d’alzines, que de lluny donen la impressió que en sigui una només, que a dins té un dolmen. L’hem dit el dolmen de Rúbies o de l’alzina.

En aquest camí, que és ja la pista del Montsec, es passa per un punt que és el desvio de la Pedrera que està perfectament senyalitzat però a l’indret dit les Planelles n’hi un altre que no però que per sort algún hi ha possat una fita indicant quin és el camí que porta a Rúbies. A l’altre camí porta a les antigues mines. Després es troba les runes de les cases del barranc del Regué. La casa més ben conservada és la que està a peu del camí i es la cas del Felip, mentre que al darrera hi les restes de la cabana de Pelegrí. Poc després es troba a la dreta el desvio de la Cabroa i a l’esquerra queda un dipòsit d’aigua contra els incendis. En el punt del desvio hi una petita cabana que es diu Cabana del Pere.