Itinerari 71- Tres Queixals – Mirapallars i Urgell – Barranc del Flaquer

Distància: 6,23 km
Desnivell: 1287 en el punt de sortida i 1671 el més alt (Mirapallrs i Urgell)
Temps: 3 hores
Cartografia:

Es deixa el cotxe en el camí del Montsec davant del camps en els quals es veuen les roderes del camí de les motos.  Aquests camps es diuen Tros del Gasparet. Es un traç recent, probablement no és de l’època de la guerra. És un camí que s’enfila molt en poc temps. Inicialment es tot recte i pren la direcció Nord. Després torça cap a nord-est. És similar, doncs en bona part és coincident, amb l’itinerari 29.

27 minuts. Cruïlla de camins. Es troba un camí que pren direcció est en direcció al pas de les Eugues mentre el nostre gira cap a nord-oest.

41 minuts. Nova cruïlla de camins a uns 1500 metres.  Hi ha un camí que planeja cap a l’Oest, no cal agafar-lo. Cal seguir cap a la dreta en direcció Nord-est pujat una mica. Després d’una estona el camí torça cap a Sud-est en direcció al Mirapallars i Urgell. Aquest camí va pujant suament per sota de la immensa paret del tercer Queixal.

1 hora 07 minuts. Arriba al començament del collet entre el final del tercer Queixa i l’inici de la petita elevació abans del Mirapallars a uns 1620 metres. En aquest punt el camí que es port se troba amb el camí que ve des dels Queixals reseguint-los per la punta del cingle. Es segueix pujant per un camí que està ben marcat en direcció al Mirapallars-i-Urgell.

1 horas 20 minuts. Mentre es circula per aquest indret es comencen a veure petites edificacions de la guerra civil i els inicis de trinxeres. S’arriba als 1650 metres i es torna a baixar per accedir a un petit graell des del qual, després es baixarà cap a la carretera del Montsec.

1 hora 25 minuts. Arribada al graell que hem anomenat Graell de la Dama que està a 1592 metres. Des d’aquest graell es puja directament per un camí ben marcat cap al Mirapallars-i-Urgell. Durant l’ascens es fàcil de veure trinxeres i petites acumulacions de pedres de la guerra civil o llocs dels caçadors de senglars.

1 hora 35 minuts. El camí passa al costat d’una fita de formigó que diu MP (1659 metres).

1 hora 40 minuts. Arribada al Mirapallars-i-Urgell. Hi ha una petita caixa d’alumini amb un llibre i un petit pessebre (1671 metres). Pots donar-se una volta per l’entorn per veure les trinxeres de la guerra civil.

1 hora 45 minuts. Important trinxera en la vessant sud del Mirapallars-i-Urgell. Es segueix baixant per anar al graell de la Dama.

1 hora 55 minuts. Inici de la baixada des del graell de la Dama. Es baixa ràpidament en direcció oest, primer, i després es traça una llarga diagonal en direcció sud-est. En aquesta primera part el camí està ben fet, té importants contraforts. Probablement es tracta d’un camí fet durant la guerra civil per tal d’accedir ràpidament a aquesta zona del  Montsec on hi havien trinxeres.

2 hores 5 minuts. El camí torça per fer una diagonal cap a la direcció nord-oest i passa per sota d’una agulla que, per la seva forma com una damme coiffé, l’hem anomenat La Dama. El camí passa per davant d’aquesta agulla i canvia de direcció cap a sud. Es baixa ràpidament perquè el camí es perd i es converteix en una tartera. Probablement el camí original devia fer marrades que ara s’han perdut.

2 horas 15 minuts. A mitja tartera es troba una fita (1409 metres). Llavors, en lloc de seguir per la tartera s’agafa un camí de pastors (més o menys s’intueix) que pren direcció sud-est primer i tot seguit direcció est. Es va baixant suaument.

2 hores 35 minuts. Trobada amb el camí petroler i es segueix en direcció est.

3 hores. Arribada al punt d’inici.