Itinerari 70. Paüs – Roca Alta – Bassa de Durruti – Cabana del Nari

Desnivell: Des dels 890 metres fins els 1429 de Roca Alta
Temps: 3 hores i 6 minuts
Cartografia:

Inici L’itinerari comença a la carretera del Montsec en un punt que permet anar visualment cap a Paus a través de camins de pastors. Aquest punt està a uns 942 metres d’alçada. Des del camí del Montsec surten varis camins que porten  cap a Paus anant primer cap a les Costes de l’Isaac.

8 minuts. El camí de pastor mena cap a dos camps que cal travessar. Els dos camps estan separats per un corriol d’aigua envoltat de forces joncs. Aquest rierol és l’inici del Barranc de la Font Blanca (això diu el mapa) però realment és el barranc de Paus. Al camí continua al final del segon camp. L’alçada és de 890 metres.

11 minuts. Arribada a una cabana ben conservada (Cabana de Paus)

15 minuts. Paus. Aquesta propietat es caracteritza per seu plàtan centenari i la font d’aigua fresa que neix al seu peu. L’alçada és de 904 metres. Cal agafar un caminet que surt a l’esquerra dels camps de Paus en direcció al pas de Nerill.

21 minuts. Després de pujar una estona es passa pel costat d’una roca immensa que té una alzina i està al mig del camp. Hi ha unes pintades feixistes amb simbologia nazi, un yugo y flechas  y unes lletres verdes que semblen que diguin AP. L’alçada ara són ja de 950 metres. Al camí mena fins el final del camp.

24 minuts. Final dels camps de Paus. Ara el camí continua amb un camí de carro que s’enfila cap al pas de Nerill. L’ascens és lent, uns 1,3 km per hora, perquè la pujada es forta. En poc estona s’arriba als 980 metres. El camí passa per un bosc d’alzines, boixos i una mica de i coscoll

37 minuts. El camí porta a una carbonera que s’identifica perfectament. L’alçada és de 1050 metres. Al costa de la carbonera hi ha una tartera i a prop d’ella es veu una fita. Cal anar pujant cap al pas.

44 minuts. Arribada a una petita muralla de roques. El camí passa pel cantó dret d’aquesta muralla

49 minuts. S’ha superat la muralla i el camí continua per sobre. L’alçada és de 1114 metres. Ara la vegetació és més diàfana. Hi ha una mica de boix, coscoll i sabines, i força roca llisa per l’efecte de l’erosió de l’aigua que deixa baixar quan plou. Al llarg del camí hi ha diverses fites que marquen per on anar.

56 minuts. Arribada al Pas de Nerill. El nom que li dóna el mapa és Pas de les Cabres. Hi ha una gran fita que indica l’existència del pas. L’alçada ara és de 1173 metres. El Pas de Nerill està entre la Roca Alta i la primera mole del conjunt de la Roca Alta. Des del Pas de Nerill es veu lleugerament la part superior del Pas Nou. Des del Pas de Nerill cal pujar cap a la primera mole de la Roca Alta. Però amb la cura de no  fer-ho per la part propera del cingle, sinó avançar direcció nord-oest per pujar el diagonal des de la part més propera al ras. Hi ha un petit caminet de pastor que segueix aquesta diagonal.

1 hora i 21 minuts.  Es passa al costa d’una petita construcció del temps de la guerra. Encara té una mica de parets ben conservades. A l’entorn hi ha restes de llaunes, beines i altres restes de la guerra civil. L’alçada és 1354 metres. Tot seguit es troba una altra construcció més conservada que l’anterior, principalment perquè hi han uns troncs que haurien fet de bigues.  Es normal trobar-se al pujar alguns voltors, en concret n’hi han 5.

1 hora i 30 minuts. S’arriba al primer cim del complex de la Roca Alta. Està a 1379 metres d’alçada. A partir d’aquest punt surt un camí que avança cap a la part més alta de la Roca Alta. El camí es troba al costa del cingle. A partir d’aquest punt es començen a veure les trinxeres que solquen tota la Roca Alta.

1hora i 42 minuts.  S’arriba a un dels tres búnquers que hi ha a la Roca Alta. Es tracta del búnquer més ben conservat i que té a l’entrada una petita placa de ciment que diu Durruti. Segons en Manel Gimeno aquesta placa és posterior a la guerra civil. L’alçada és de 1426 metres.

1 hora i 43 minuts. Molt a prop del búnquer hi ha la gran fita que indica el punt més alt de la Roca Alta (1429 metres). És el punt més alt de la sortida. A partir d’aquest punt surt un camí de pastor que va cap al Pas de les Eugues que ja es veu al fons seguint la punt del cingle.

2 hores i 6 minuts. S’arriba a la fita que indica l’inici del camí de les motos que passa per la bassa de Durruti. L’alçada d’aquest punt és de 1397 metres. El camí, en aquest primer moment està ben conservat. Està edificat amb pedres que apuntalen els talussos. Fa moltes sigues sagues.

2 hores i 11 minuts. El camí passa al costa d’una bassa del temps de la Guerra Civil on hi ha una inscripció referent a la Divisió XXX Durruti. En Manel Gimeno dubta també que això sigui de la guerra civil. El camí continua, en una primera part, ben estructurat però després es va perdent a trossos. Això no és problema perquè des d’aquest indret es veu ja el Pla de la Gallina i els cirers d’en Caubet que, en el cas de pèrdua del camí, cal anar a ells perquè des d’allí s’arriba a la carretera del Montsec.

El camí de les motos, quan deixa d’estar ben estructurat s’acosta cap al peu del cingle de la Roca Alta. Es un punt emprat pels escaladors per escalar. Un cop al peu del cingle el camí canvia d’orientació i mena cap a ponent. S’arriba un punt que es deixa el camí que porta cap al Pla de la Gallina i s’agafa un camí de pastor que porta cap a un promontori situat cap a llevant.

2 hores i 41 minuts. Arribada al petit promontori (1143 metres d’alçada). Al costat del promontori hi ha un petit collet amb unes quantes arnes. S’agafa aquest collet en direcció llevant procurant no passar al costat de les arnes i es segueix un camí de pastor que suament porta a Sol Joaquim que ara hi ha les cabres dels Xaman.

2 hores i 56 minuts. Arribada a Sol Joaquim. Des de la cabana s’agafa al camí que porta a la carretera del Montsec.