Itinerari 67 Pas de les Eugues pel coll de la Merla i feixant baix

Descens acumulat:  316 metres
Temps:  2 hores 20 minuts
Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya) full: 261-095 i 261-096

Pujada al coll del Pas de les Eugues per un dels passos més antics del Montsec de Meià, el graell de la Merla. Un cop situat al coll del Pas de les Eugues es baixa a través del feixant que es troba per sota dels Tres Queixals aprofitant una canal de fàcil descens.

Inici Sortida des de la pista del camí del Montsec, al costat de la bassa a la font d’en Manel. S’agafa un caminet que passa pel darrera de la bassa que pren direcció al coll del Pas de les Eugues. No hi ha cap traç definit. Es tracta d’anar en direcció al coll seguint alguna traça de camí

12 minuts Fita.

14 minuts Fita

18 minuts Arribada sota al coll del Pas de les Eugues. Cal enfilar-se en direcció al graell de la Merla que es troba a l’extrem de llevant del coll.

29 minuts Fita

33 minuts Fites

39 minuts Nova fita i cruïlla amb el camí que porta al coll del Pas de les Eugues. Cal seguir el caminoi que es posa per la canal del graell de la Merla. Inici de la pujada pel graell.

43 minuts Fita

45 minuts Fita

55 minuts Nova fita, en la part superior de la canal del graell de la Merla. En aquesta fita hi ha també restes d’una petita construcció, del tipus cabana.

56 minuts Arribada al coll del Pas de les Eugues i a la fi del camí que puja, o baixa, a aquest coll. Cal assenyalar que situats en el coll del Pas de les Eugues el camí no es troba a la part més baixa del coll, sinó en el punt més a llevant del coll. Quasi tocant a la paret de la roca.

58 minuts Passejada pel coll del Pas de les Eugues. No cal enfilar-se en direcció als Tres Queixals, sinó anar avançant cap a ponent sense perdre alçada. Es va seguint fins a trobar una canal que permet pujar per accedir a una feixa superior que es troba immediatament per sota dels Tres Queixals.

1 hora 16 minuts Inici de pujada a la canal

1 hora 13 minuts Arribada a la fi de la canal. Cal seguir en direcció a ponent per sota les parets dels Tres Queixals. Hi ha un camí estret i ben marcat que probablement deu ser del temps de la guerra, ja que en aquesta zona hi havia força activitat militar.

1 hora 40 minuts Arribada a una canal des de la qual s’inicia el descens. Prèviament, abans d’arribar a aquesta canal s’ha vist les restes de l’emplaçament d’una torre del telefèric que pujava al ras del Montsec. A partir d’aquest punt cal començar a preparar la baixada. Es comença a baixar sense cap camí definit, procurant anar seguint les clarianes entre el petit bosc d’alzines. Aviat s’arriba a la tanca metàl·lica que delimita uns camps de cultiu de tòfones. Ara cal seguir aquesta tanca, primer en direcció a ponent i després, quan gira, en direcció al sud.

1 hora 58 minuts Arribada a la pista del camí del Montsec. Que cal seguir en direcció a llevant, a l’esquerra de l’arribada.

2 hores 20 minuts  Final de l’excursió.

Fitxa de la gràfica de la ruta: Itinerari 67 Pas de les Eugues pel coll de la Merla i feixant baix gràfica
Fitxa de la gràfica del perfil : Itinerari 67 Pas de les Eugues pel coll de la Merla i feixant baix  perfil
Tracks en format gpx i kmz