Itinerari 52 Roca Alta pel pas de Nerill i baixada pel graell d’Esmolacalces

Ascensió acumulada:  544 metres
Descens acumulat: 557 metres
Temps:  3 hores 6 minuts
Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya) full: 261-095, 261-096, 262-095, 262-096

Aquest itinerari és un dels més conegut del Montsec de Meià. Al llarg del massís hi ha diversos passos que permeten pujar al Ras, la part superior de la serra, des del peu de les imponent i seques singlades d’aquesta serralada. Un dels passos més conegut és el de Nerill que es troba entre la roca dels Arcs, a llevant, i la Roca Alta a ponent i que presideix l’agradable entorn de Paús. L’excursió proposada és pujar a les moles presidides pel pic de la Roca Alta pel pas de Nerill i baixar-hi pel graell d’Esmolacalces un dels passos fets des d’antic.

Inici L’itinerari comença a la pista del camí del Montsec en un punt que permet anar visualment, sense seguir cap camí concret, cap a Paus a través de caminois de pastors o camp a través passant, en un primer moment, per l’indret conegut com les Costes de l’Isaac.

8 minuts. El caminoi mena cap a dos camps que cal travessar. Els dos camps estan separats per un corriol d’aigua envoltat de forces joncs. Aquest rierol és l’inici del barranc de Paús, tot i que en algun mapa l’anomena erròniament d’una altra manera.. Al camí continua al final del segon camp.

11 minuts. Arribada a una cabana ben conservada anomenada cabana de Paus

15 minuts. Paús. Aquesta indret es caracteritza per seu plàtan centenari i la petita font d’aigua fresca que neix al seu peu. Cal agafar un caminet que surt a l’esquerra dels camps de Paús en direcció al nord on es veu, ja clarament, el pas de Nerill.

21 minuts. Després de pujar una estona es passa pel costat d’una roca immensa que té una alzina i està al mig del camp. Hi ha unes pintades feixistes amb simbologia nazi, un yugo y flechas  y unes lletres verdes que semblen que diguin AP. Al camí porta fins el final del camp.

24 minuts. Final dels camps de Paus. Ara el camí continua amb un camí carreter que s’enfila clarament cap al pas de Nerill. L’ascens és lent perquè la pujada es forta. En poc estona es fan 50 metres de desnivell. El camí passa per un bosc d’alzines, boixos i una mica de i coscoll

37 minuts. El camí porta a una carbonera perfectament identifica. Ja s’ha prés frça alçada. Al costa de la carbonera hi ha una tartera i molt a es troba una fita. Cal anar pujant cap al pas perfectament visible al damunt.

44 minuts. Arribada a una petita muralla de roques. El camí passa pel cantó dret d’aquesta muralla

49 minuts. S’ha superat la muralla i el camí continua per sobre. Ara l’alçada ja és considerable, uns 1.100 metres. La vegetació és més diàfana. Hi ha una mica de boix, coscoll i sabines. La roca és molt llisa per l’efecte provocat per l’erosió de l’aigua que baixar amb força quan plou. Al llarg del camí hi ha diverses fites que marquen per on anar.

56 minuts. Arribada al pas de Nerill, important graell de pas del Montsec de Meià. En el algun mapa es troba aquest lloc identificat com el pas de les Cabres. Hi ha una gran fita que indica l’existència del pas. Aquest grau, pas de Nerill es troba entre la Roca Alta i la gran elevació del conjunt de la Roca Alta. Des del pas de Nerill es veu lleugerament la part superior del pas Nou. Des del pas de Nerill cal pujar cap a la primera elevació del conjunt de la Roca Alta. Cal tenir cura de no fer-ho per la part propera del cingle, sinó avançar direcció nord-oest per pujar el diagonal des de la part més propera al ras. Hi ha un petit caminoi de pastor que segueix aquesta diagonal.

1 hora i 21 minuts.  Passar pel costat d’una petita construcció del temps de la guerra. Encara té una mica de parets ben conservades. A l’entorn hi ha restes de llaunes, beines i altres restes de la guerra civil. L’alçada ja és considerable. Tot seguit es troba una altra construcció més ben conservada que l’anterior, principalment perquè hi han uns troncs que són les restes d’antigues bigues. Es normal trobar-se al pujar alguns voltors.

1 hora i 30 minuts. S’arriba al primer cim del conjunt d’elevacions que formen la Roca Alta, 1.379 metres d’alçada. A partir d’aquest punt surt un camí que avança cap el pic de la Roca Alta situat més a ponent. El camí ara avança pel costat del cingle. A partir d’aquest punt es comencen a veure les primeres trinxeres de les moltes que solquen tota la Roca Alta.

1hora i 42 minuts.  S’arriba a un dels tres búnquers que hi ha a la Roca Alta. Es tracta del búnquer més ben conservat i que té a l’entrada una petita placa de ciment que diu Durruti. Segons Manel Gimeno, expert en temes de construccions de la Guerra Civil, aquesta placa és posterior a la guerra. L’alçada és de 1.426 metres.

1 hora i 43 minuts. Molt a prop del búnquer hi ha la gran fita que indica el punt més alt de la Roca Alta,  és el pic de la Roca Alta, 1.429 metres. És el punt més alt del tot l’itinerari. Des d’aquest punt surt un camí de pastor que va cap al pas de les Eugues que ja es veu al fons seguint la punt del cingle.

2 hores i 6 minuts. S’arriba a la fita que indica el graell d’Esmolacalces des d’on surt un camí modificat durant la Guerra Civil per poder-hi passar motocicletes de l’exèrcit. Aquest camí és el que permet baixar des de la part superior de la Roca Alta al peu de la cinglera. L’alçada d’aquest punt és de 1.397 metres. El camí, en aquest primer moment està ben conservat. Està ben construït i encara són ben visibles els murs de pedres que apuntalen els talussos. Fa moltes sigues sagues.

2 hores i 11 minuts. El camí passa al costa d’una bassa construïda durant el temps de la Guerra Civil. En una de les parets de la bassa és ben visible una inscripció referent a la Divisió XXX Durruti. En Manel Gimeno dubta també que això sigui de la guerra civil. El camí continua, en una primera part, ben estructurat però després es va perdent a trossos. Això no és problema perquè des d’aquest indret es veu ja el pla la de la Gallina i els cirers d’en Caubet que, en el cas de pèrdua del camí, cal anar a ells perquè des d’allí s’arriba a la pista del camí del Montsec.

El camí de baixada, quan deixa d’estar ben estructurat s’acosta cap al peu del cingle de la Roca Alta. És un punt emprat pels escaladors per escalar. Un cop al peu del cingle el camí canvia d’orientació i mena cap a ponent. S’arriba un punt que es deixa el camí que porta directament al pla de la Gallina i s’agafa un caminoi de pastor que porta cap a un promontori situat cap a llevant.

2 hores i 41 minuts. Arribada al petit promontori d’un serreta. Al costat del promontori hi ha un petit collet amb unes quantes arnes. S’agafa aquest collet en direcció llevant procurant no passar al costat de les arnes i es segueix un camí de pastor que suament porta a sol Joaquim.

2 hores i 56 minuts. Arribada a sol Joaquim. Des de la cabana s’agafa al camí que porta a la pista del camí del Montsec.

3 hores i 6 minuts. Arribada al cotxe

Fitxa de la gràfica de la ruta: Itinerari 52 Roca Alta pel pas de Nerill i baixada pel graell d’Esmolacalces gràfica

Fitxa de la gràfica del perfil : Itinerari 52 Roca Alta pel pas de Nerill i baixada pel graell d’Esmolacalces perfil

Tracks en format gpx i kmz