Itinerari 16 – Camí Ramader, Puig del camí Ramader, Grau Ample, Mirapallars i Urgell i Barranc d’en Flaquer

Distància:   5,9 km
Altura màxima 1.647 metres
Altura mínima  1.287 metres
Ascensió acumulada    436 metres
Descens acumulat     448 metres
Temps:  2 hores 12 minuts
Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya) fulls: 260-95, 260-95, 261-95 i 261-96

El trajecte proposat transcorre per la part central del massís del Montsec de Meià. Es surt del camí de Rúbies. Es pot arribar al punt de sortida amb cotxe o caminat des de Vilanova de Meià, per exemple, per la ruta de l’ermita de la Mare de Déu del Puig de Meià i Santa Alís. L’excursió permet conèixer la zona del Montsec de Meià compresa entre el grau del Betó, a l’oest, i el graell de la Merla, a l’oest. Per la seva posició pot considerar-se la part central d’aquesta part del Montsec.

El fet de caminar per damunt del ras del Montsec proporciona unes extraordinàries vistes, espacialment des del Mirapallars i  Urgell perquè es veu tot els Pallars amb tot els Pirineus al fons i tot l’Urgell.

Inici (1)  S’agafa el camí de Vilanova de Meià a Rúbies. Es segueix un bon tros per la pista que porta a Rúbies, el camí del Montsec. Després de passar l’indret conegut com sol Manel, on hi ha una font a la dreta del camí i un gran dipòsit de prevenció dels incendis s’observa, a la dreta, una zona amb una tanca restes d’una antiga explotació experimental de tòfones. Poc després d’acabar aquesta zona i al final d’algunes llaçades hi ha un camí senyalitzat a la dreta que indica Camí Ramader. Aquest és el punt d’inici de l’excursió. Just al començament, a la dreta del sentit de la marxa, hi ha les restes d’una barraca que era Sol Catalí. Una mica abans d’aquest indret comença el Montsec de Santa Maria. La darrera partida del Montsec de Vilanova és Sol Manel.

El camí puja tot decidit per una vessant en força pendent, és l’indret anomenat Tros del Gasparet. De sortida ja es comença a pujar per un corriol molt antic, utilitzat durant la Guerra Civil per pujar fins al ras del Montsec i molts anys després pels aficionats al motocròs per això també se’l coneix modernament com el camí de les motos. Es puja per anar a trobar el camí del Camí Ramader. Mentre s’ascendeix es veuen clarament les diferents masses rocoses que conformen la part central del Montsec de Meià.

0:19 minuts (2) El camí segueix pujant i s’orienta lleugerament cap al nord-est. Fer unes petites lllaçades.

0:23 minuts El camí passa al costa d’una gran massa rocosa de paret clara. Restes d’un mur de contenció del camí. Probablement aquest camí fou fornit durant la guerra civil per pujar materials al capdamunt del Montsec. A ma dreta es veu la resta d’una torre del telefèric que servei per pujar material de guerra als soldats atrinxerats en el Montsec.

0:27 minuts Cruïlla. El camí de pujada es troba amb el Camí Ramader.  Si s’agafés el camí de la dreta s’arribaria al Graell de la Merla. Seguir per l’esquerra pel Camí Ramader. Es fa una importants llaçades en pujada fins trobar un cruïlla de camins.

0:31 minuts Cruïlla. En aquesta cruïlla, si en lloc d’agafar el corriol que puja cap a la dreta, es seguís cap a  l’esquerra, s’avançaria sobre un ampli feixant que en diagonal i en suau baixada portaria fins el coll on s’inicia la pista de la Cabroa. Tampoc s’agafa aquesta direcció. Es segueix en direcció  nord seguint la traça del corriol que s’enfila cap el single amb unes quantes marrades. El camí ens situa al peu de la tercera elevació dels Tres Queixal i gira en direcció Oest. El camí segueix pujant suaument per anar a buscar un petit coll entre la tossa que limita amb el Grau Ample i el Puig del Camí Ramader..

1hora 7 minuts Cruïlla, en un coll, al capdamunt de la serra amb un camí carener que ve des de l’Est. Aquest coll es troba entre la primera tossa  i la segona, que és el Puig del Camí Ramader. Un cop al capdamunt de la serra el camí careneja cap a l’oest (esquerra). Es puja la primer elevació on es troba un petit búnquer. Es baixa fins arriba el Grau Ample

1 hora 15 minuts Grau Ample. (1592 metres) Des d’aquest coll es puja al Mira Pallars i Urgell que està en direcció oest just al damunt mateix per un caminet que es veu a simple vista. Des d’aquest indret es una àmplia vista panoràmica d’un bon trós del terme de Vilanova de Meià amb el nucli de Santa Maria, la Serra de Sant Mamet i la part del Montsec de Rúbies. Poc després d’haver començat a pujar es troba un mojón amb la inscripció MP.

1 hora 19 minuts. Mirapallars-i-Urgell. En aquest indret, tingut una època com el més alt del Montsec de Meià, hi ha un receptacle metàl·lic amb un llibres de signatures i un fita de pedres bastant grossa. Es retorna al  Grau Ample. Aquest cop, en lloc d’anar pel camí carener que passa al costat del single. Mentre es baixa cap el coll es troben trinxeres de la guerra civil.

1 hora 28 minuts Es passa pel costat d’un roca que és com una agulla amb una bola al capdamunt. Nosaltres, per identificar-la, l’hem anomenat la Dama

1 hora 36 minuts Fita. Cruïlla amb un corriol que ve per l’esquerra. L’altre camí, el que té la mateixa orientació que diuem, portaria directament al camí de Rúbies, a través del barranc del Flaquer, a on hi ha un indicador de fusta que diu Grau Ample. S’agafa el corriol de l’esquerra per seguir baixant lleugerament per anar a buscar una tartera que està una mica més a baix.

1 hora 39 minuts Tartera. Cal baixar una estona per una tartera fins a situar-se al peu del cingle de la primera elevació. Ara es camina en paral·lel amb les parets de la cinglera  procurant fer una suau baixada fins que visualment es veu un camí carreter que cal anar a buscar.

1 hora 59 minuts. Cruïlla amb el camí carreter. En aquest camí, cal prendre la direcció Est, esquerra, seguint-lo una estona. Es va paral·lel a la pista de Rúbies, camí del Montsec..

2 hora 12 minuts. Arribada al punt de sortida

Dibuix de l’itinerari Itinerari 16 i 29 Cami de les motos Grau Ample grafic

Perfil d’alçades de l’itinerari Itinerari 16 Cami Ramader Grau Ample Mirapalllars i Urgell barrac Flaquer perfil

Tracks de l’itinerari en format gpx i kmz