Itinerari 7 – Mirapallars-Urgell i Tossal de les Torrtes

Descens acumulat    138 metres
Temps:  3 hores 45 minuts
Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya) full: 260-95 i 260-96

És una excursió on es combina l’ús del cotxe i el senderisme. Aquest itinerari és una excursión pels cims més elevats del Montsec de Meià. L’ascensió s’efectua pel Grau Ample des d’on s’accedeix, primer al Mirapallars i Urgell i després al Tossal de les Torretes. Des del pimer cim, el punt més alta de tota l’àmplia serralada del Montsec, hi ha una impressionant vista de les comarques del Pallars i l’Urgell. La baixada, en lloc de fer-la per la Portella, es fa per un abaixador que porta primer a la capçalera del barranc del Reguer i després a un camí carreter que ens port al lloc d’origen.

Inici (1).  Es surt en cotxe des de Vilanova de Meià per la carretera L-913  en direcció a l’Hostal Roig.

5 minuts (2). Girar a l’esquerra per agafar el camí que porta a l’ermita de Meià i al camí del Montsec.

10 minuts (3). Cinc minuts després hi ha una nova cruïlla perfectament senyalitzada. Cal agafar la pista de la dreta que és el camí del Montsec.

13 minuts (3). Es passa per sol Joaquim.

15 minuts (4). Es passa al costat de sol Porta . Es tracta d’una petita construcció que està a la dreta del camí i que pot tenir signes d’estar habitada.

16 minuts (5), Després de sol Porta , es troba a la dreta les restes del mas de sol Nari o Cebres. Des d’aquest punt mirant cap a l’est es veu el serrat (la Serreta) on es troba en el camí vell de Meià i el dos dolmens de la Lloella del Llop.

25 minuts (5). El camí del Montsec passa a prop de la font del Zitó. Es troba al peu d’una gran pollancre que es veu des del camí.

27 minuts (6). Poc després la pista creua el barranc del riu Merlé i tot seguit es passa la costa de la font d’en Manel. Al seu costat hi ha un gran dipòsit d’aigua per combatre els incendis forestals.

29 minuts (7). El camí del Montsec passa per sota la vertical de les restes de la torre de la 26 divisió que es veu mitja vessant de la muntanya. Aquesta torre es troba al peu del primer queixal del conjunt de els Tres Queixals. Son uns restes ben conservats d’una torre de pedra que era la part d’un telefèric construït durant la Guerra Civil per la 26 divisió republicana. Més amunt, en direcció de la roca, es troba només la base de la segona torra. Aquest sistema de telefèric servia per pujar material a les trinxeres escampades pels cims del Montsec.

30 minuts (7). Barraca i estable dels Xamans. És la construcció més recent de totes les barraques d’aquest indret del Montsec.

31 minuts (8). Es creu un petit barranc que porta al barranc del riu Merler. Just en aquest indret a l’esquerra surt un camí carreter. Un cop vençut aquest punt el camí del Montsec és relativament planer. Just quan comença aquest tram pla es pot considerar que s’ha deixat la part del Montsec de Meià delimitat per Vilanova de Meià i ara comença la part de Santa Maria de Meià. El barranc del Reguer, que es troba molt més a l’oest, limita el Montsec de Santa Maria amb el Montsec de Rúbies. Tot seguit, a l’esquerra el camí surt el camí  carreter que mena a sant Alís. En aquest punt es domina una bona vista d’una gran part del Montsec de Meià. A l’esquerra de la visió queda el Mirapallars-Urgell, a continuació d’aquest es veu la petita depressió del Grau Ample i tot seguit, ja més proper a la visió, les elevacions que precedeixen al conjunt dels Tres Queixal amb el Puig del Camí Ramader.

33 minuts (9). A l’esquerra s’aprecien les restes d’una cabana amb una paret seca molt ben conservada

37 minuts (10). Cruïlla amb un camí carreter que surt a la dreta i s’enfila pel barranc del Flaquer. Al començament hi ha la resta d’una petita barraca. Cal seguir aquest camí de carro fins arribar a un camp.

40 minuts (11). Camp al costat del barranc del Flaquer on es deixa el cotxe. Des d’aquest punt mirant cap al sud-oest es domina una bona vista de la serra de sant Mamet que queda al fons i al seu davant destaca l’elevació de sant Alís. Entre les dues elevacions es veu un bocí de la carretera de la Cabroa, és la pista que porta ràpidament des d’aquest part del Montsec a Santa Maria de Meià. Si el dia és nítid es pot veure Montserrat al fons.

A partir d’aquest punt l’excursió es continua a peu.

Cal iniciar l’ascensió per un corriol petit que es troba a la part dreta del barranc. Cap al final del barranc es troba una roca en forma de monòlit en forma de bitlla. Per la seva forma se li ha donat el nom de la Dama. El camí passa per sota d’aquesta roca però, en lloc de seguir pujant en la direcció que es duia, cal agafar un corriol que gira cap a la dreta fins arriba a una petita bauma al peu del cingle on s’observen restes de paret que deuen fer servir els caçadors. Gràcies a aquest gir cap a llevant es fa suaument la pujada.

Un cop arribada a aquesta bauma cal tornar a orientar-se cap a ponent per pujar en diagonal fins el graó de pujada al Montsec.

1 hora 40 minuts (12). Arribada al coll Grau Ample.  Des d’aquest coll es pot anar cap al conjunt dels Tres Queixals, ruta de llevant, o seguir cap a ponent per accedir primer al cim del Mirapallars-Urgell. La pujada al Mirapallars-Urgell es fa seguint la carena.

1 hora 52 minuts (13). Arriabada al cim del Mirapallars-Urgell. El nom d’aquesta elevació del Montsec es deu que des d’aquest punt es veu tot l’Urgell i el Pallars. Aquest cim és identificable per l’existència d’un llibre de signatures. Aquest llibre, segons el que indica alguna anotació, devia estar abans en el Tossal de les Torretes. El llibre es troba dins d’una petita construcció d’obra que el protegeix. S’han fet unes anotacions en el llibre per indicar que es tracta de l’elevació del Mirapallars-Urgell. A l’entorn del Mirapallars-Urgell hi ha un pedregal considerable resultat el procés de repoblació forestal.

Es segueix per un corriol que va per la cresta en direcció al proper cim del Tossal de les Torretes. També es pot seguir una pista perfectament marcada, però la proximitat a la cresta dóna una bona vista aèria de tota zona.

2hores 12 minuts (14). Inici de la pujada per anar al Tossal de les Torretes. Al final de la pujada s’arriba a un ampli collet on hi ha alguns abaixadors per anar al camí del Montsec. Entre el Mirapallars-Urgell i el Tossal de les Torretes hi ha diversos graus (15) que permeten baixar cap al camí del Montsec. Hi ha vàries  referències per agafar aquests abaixadors identificats en aquest territori amb el nom de graells. El primer està marcat per un bloc de pedra (16), el segon és una important mata solitària de ginebró (17) i el tercer és una fita amb la inscripció MP15

Des de l’indret on es troben aquests graus es veu la cabana dels Pastors situada a la vessant nord del Montsec de Meià. En sentit diametralment oposat en la vessant sud d’aquest indret neix el barranc del Reguer.

Aquest coll és un indret ample que es pot caminar força bé i relativament pla. Al final cal pujar una mica per arribar al Tossal de les Torretes.

2 hores 30 minuts (18). Arribada al Tossal de les Torretes. Des d’aquest indret hi ha una molt bona vista del Montsec d’Ares. L’itinerari es podria prosseguir en direcció a la Portella Blanca. En el nostre cas s’ha optat per recular per anar a buscar alguns dels abaixadors que porten al camí del Montsec. Es torna a desfer el camí a través del corriol que porta des del Tossal de les Torretes fins el collet on hi ha algun dels abaixadors.

2 horas 45 minuts (19). Arribada al ginebró que marca un dels abaixadors. No s’agafa aquest abaixador.

2 hores 46 minuts (20). Arriba al bloc de pedra solitària que marca l’abaixador. És una tartera que porta directament al barranc del Reguer. Des d’aquest indret, al iniciar la baixada es veu perfectament la casa del Reguer. Es comença a baixar seguint un petit corriol que poc després passa al costat d’una paret obrada (mur) que deuria constituir la base d’una camí que pujava cap el Grau Ample. El corriol de baixada porta directament al camí carreter o petroler. Cal agafar aquest camí cap a llevant durant un bon tros.

3 hores 16 minuts (21). A l’arribar a una fita girar a l’esquerra per anar a cercar el camí carreter que queda una mica més avall. Cal travessar dos petits barrancs que defineixen, més avall el barranc del Reguer. Un cop passats els dos barrancs del Reguer es torna a trobar el camí del petroler que cal seguir-lo fins a trobar el cotxe.

3 hores 45 minuts Final

Dibuix itinerari Itinerari 7 Mirapallars Urgell i Tossal de les Torretes itinerari

Perfil de les alçades de l’itinerari Itinerari 7 Mirapallars Urgell i Tossal de les Torretes perfil

Tracks de l’itinerari formats gpx i kml