Itinerari 4 – Forat del Gel

Descens acumulat 137 m
Temps: 1 hora 23 minuts
Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya) full: 260 – 095

L’anada al forat del Gel, també dita cova del Gel, és una de els excursions populars de la gent de la coma de Meià. Antigament, aquesta excursió era una llarga caminada que portava des de la coma de Meià fins al capdamunt de la serra del Montsec a través de la Cabroa per baixar a buscar la cabana del Pastor i des d’allí anar ràpidament al forat del Gel. Avui, l’accés amb cotxe tot terreny ha facilitat l’arribada a la cabana del Pastor a través de la pista del Montsec per la cara nord. Si es vol ampliar la caminada, es pot deixar el cotxe a l’Hostal Roig i anar caminant per l’antic camí o la pista fins a l’esmentada cabana.

L’interès del forat del Gel és perquè es tracta d’una gran cavitat, pot ser una de les més importants i espectaculars del Montsec on habiten algunes espècies animals i vegetals protegides. Aquest gran forat fou emprat com amagatall per un grup de maquis que preparaven un atemptat contra el general Franco pocs anys després d’acabar la Guerra Civil

Inici (1). Es surt de Vilanova de Meià agafant la carretera que porta a l’Hostal Roig. A uns 120 metres abans d’arribar a aquest indret surt una pista a l’esquerra perfectament senyalitzada. Es el camí d’accés als cims del Montsec de Meià i a tota la seva vessant nord. Aquest pista fou fet per la repoblació forestal de la part superior de la vessant Nord d’aquest massís. Al començament es passa pel Corral del Petit que queda a l’esquerra. Poc després hi ha la font del Comói un abeurador d’animals.

Cal seguir per tota aquesta pista. Aquesta pista es coneix també amb el nom del camí de les Boiguesen el seu primer tram perquè porta a un indret conegut com les Boigues, i a continuació s’anomena camí del RasEn tot moment es troben petites desviacions a dreta o esquerra que moren en els camps de conreu estan als marges de la pista en el seus començament.  Quan propiament és el camí del Rascal anar amb precaució perquè la posta es troba en mal estat. El camí avança amb alguna important llaçada que permet anar guanyant nivell ràpidament.

Als 5,5 km es troba la cruïlla amb la pista a l’esquerra que porta cap al Tossal de Mirapallars. Cal seguir en la pista que es duia en direcció al Sant del Bosc. Al 5,8 km es veu a la dreta la Cabana dels Pastors. Poc després hi ha un revolt pronunciat a la dreta.

Al costat d’aquest revolt hi ha un petit espai on es pot deixar el cotxe. Aquest espai es troba al damunt del barranc que ve directament del Tossal de MirapallarsÉs el barranc de la Llau de la Coma del Torn que és el més gran d’aquesta zona.

El camí per anar al Forat del Gel passa a prop de la Cabana dels PastorsPerò des dd’on s’ha deixat el cotxe no s’hi pot anar directament perquè cal travessar un barranc força espès. Per això cal seguir caminant en direcció ascendent per la pista i a uns 120 metres hi ha una senyal que indica el camí del Forat del Gel.

5 m (2). Senyal que indica el camí del Forat del Gel. S’agafa el camí que és un petit corriol que surt a la dreta en un indret sense massa vegetació. Hi ha uns pocs arbusts. Des d’aquest indret hi ha una bona vista de tota la Vall de Barcedana

7 m (3). Cruïlla de corriols. Cal agafar a la dret en direcció a una senyal de fusta que es veu una mica més avall.

10 m (4). Senyal de fusta que indica Forat del Gel. També es veuen forces fites de pedra que senyalen el camí.

15 m (5). Nova cruïlla. Cal agafar el camí de la dreta. Hi ha fites que ho indiquen

20 m. (6). Nova cruïlla. Cal agafar el corriol de la dreta. A partir d’aquest punt hi ha arbres. Dominen els roures però també hi ha bedolls que són característics d’aquesta zona. Hi ha un roure que diuen que és el més gran d’aquesta contrada. Té uns 4 metres de diàmetre.

El camí comença a baixar en ziga-zagues força pronunciades. En un moment es passa per una roure força gran que té tres branques. Una que surt quasi paral·lela al terra i les altres dues que apunten al cel.

38 m (7). Forat del Gel. El camí porta a una petit replà des del qual, a través dels arbres, s’accedeix a l’entrada del Forat del Gel (31T x= 330630 y = 4655511 z= 1308 m).

Aquest forat també es coneix amb el nom d’Espluga de Correis. És una de les cavitats més importants del Montsec. Té un llum impressionant, 10 x 40 metres. Des de l’entrada es baixa en forta pendent cap al fons del forat. Hi ha un desnivell de 43 metres. Al fons del forat hi ha un espai força ampli i unes formacions clàstiques. Des d’aquest punt, a través de passos estrets es pot arribar fins a la cota -67. En el fons del forat s’hi troben les úniques colades observables en aquesta indret. El recorregut total és de 185 metres.

Segons el llibre d’en Cortés (El Montsec) es desconeix com es formà aquest forat. Sembla que es tracta d’un antic engolidor de les aigües de la depressió N anterior a l’obertura dels passos de les Nogueres. El nom de Forat del Gel és per la presència de gel a l’hivern i fins ben entrada la primavera. Durant els anys dels maquis sembla que un escamot s’amagà en aquest indret durant un parell de mesos per preparar un atemptat al general Franco.

La cavitat havia servit d’habitacle a l’època neolítica. S’han fet troballes de ceràmica. A dins d’aquest forat han estat identificades dues espècies, una animal i l’altre vegetal, molt particulars. L’espècie animal es tracta de la rata pinyada Barbastella barbastellus (Rat penat de bosc )animal únic en tota aquesta muntanya i que és una espècie protegida a Catalunya. L’espècie vegetal és la criptògama Timmia megapolitana que ha estat trobada al sol de  l’entrada del forat.

Per tornar el punt d’origen cal desfer el camí de baixada.

1,23 (8). Final de l’excursió

Dibuix itinerari Itinerari 4 Forat del Gel

Perfil de les alçades de l’itinerari Itinerari 4 Forat del Gel perfil

Tracks itinerari gpx i kml

Nota

Existeix un video sobre una excursió feta al forat del Gel per part del grup dedicat a estudiar els Maquis a Catalunya.