Itinerari 5 – Casa de la Vansa – Cova del Moro – Basses de Tòrrec

Distància:   6 km.
Altura màxima: 560 m.
Altura mínima: 435 m.
Ascensió acumulada: 436 m.
Descens acumulat: 442 m.
Temps: 2 hores i 25 minuts
 Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya) full:

Aquest itinerari proposa una bonica passejada per un lloc insòlit i curiós: les grans balmes del sector de la Vansa amb les seves construccions d’estil troglodític. Per damunt del que camí que puja cap a la font Freda transcorre un camí que suament ens situa al peu d’aquestes balmes. En elles es conserven les restes d’una antiga fortificació medieval i de cases construïdes aprofitant els carreus d’edificis més antics. Al costa de la casa de la Vansa es troba l’església de la Mare de Déu de Gràcia. Després de visitar aquest indret l’itinerari segueix per l’entorn dels barrancs i grans balmes d’aquesta zona. Finalment l’excursió acaba en les bases de Tòrrec, conegudes també com les Peixeres indret natural on, segons l’època de l’any, es pot fruir d’un merescut bany.

Inici (1). Es comença al peu de la carretera de Vilanova de Meià a Tòrrec en la cruïlla amb el riu de Tòrrec. Des d’aquest indret surt un petit camí que es paral·lel al riu. Cal seguir-lo en direcció nord. Es passa per entre una frondosa vegetació de ribera.

20 minuts (2). Cruïlla amb el riu de Tòrrec. En aquest indret el riu forma un petit congost i es troben ha format una sèrie de petites basses que, si és temps d’abundosa aigua, són petites piscines. En aquest punt és el lloc de confluència dels torrents del barranc de la Coveta, de la Tartera i de les Planesper formarel riu de Tòrrec. Cal creuar el riu i enfilar-se pel morro que, en forma de proa, desemboca en la riba esquerra.  Cal enfilar-se al damunt del morro. Hi ha alguna fita que indica per on anar. Al capdamunt del morro es té una nova perspectiva de la configuració dels barrancs. A més del barranc de la Coveta s’aprecia la confluència del barranc de Tartera amb el barranc de Font Freda.

Tot seguit s’aprecia un petit corriol que ressegueix. El camí es situa al damunt del buc del torrent de la font Freda i per sota del single de roca vermellosa. En algun punt es veuen restes dels murs del camí. Aquest, baixa suaument fins el mateix buc del torrent per creuar-lo. Des d’aquest camí ja es té la visió del conjunt de La Vansa.

1 hora 15 minuts (3).  Creuar el torrent de la font Freda. Agafar el camí que surt a l’esquerra per situar-se sota el single del marge dret del torrent.

1 hora 18 minuts (4). Cases de La Vansa. És un conjunt d’edificacions fetes aprofitant unes balmes de considerables dimensions al marge dret del barranc de Font Freda al peu del serrat de La Vansa. En el seu temps era un petit conjunt d’edificacions amb àmplies estances i una ermita. Totes les edificacions estan alineades al peu del single..

L’ermita es troba lleugerament desplaçada al sud del conjunt de cases.  Una part està dins d’una balma i la resta actualment està envoltada de vegetació. Dins de l’ermita s’observen tres arcades. Les dues arcades situades a al nord estan dividides en dues arcades cada una. La del sud (esquerra) no. Aquesta dóna accés a una balma. Des de dins de la balma hi ha una escala que accedeix a la segona arcada. L’àbsis està totalment desaparegut, es veuen els seus fonaments a l’exterior.

Passada l’ermita, en direcció sud-oest i al peu del single hi ha tres forats d’uns tres metres, poden anomenar-se el ulls de La VansaEl camí en alguns moments està empedrat. El camí segueix clarament cap al sud fins arribar a l’extrem de la serra de La Vansa. Cal girar a la dreta prenent ara direcció nord. S’ha donat la volta  a aquesta serra.

1 hora 30 minuts El camí passa al peu d’un via via ferrata.  El camí va, en el primer tros,  a un mig pla entre l’extrem del single i el barranc de TarteraA mitja paret del single es troben una sèrie de balmes petites que formen els anomenats carrers de Lluçars. Es veuran millor després quan es creui el barranc. Poc a poc el camí baixa per anar a trobar el buc del torrent per creuar-lo.  Un cop creuat el torrent cal agafar en direcció al sud i pujar suament per trobar el peu del single que tanca el barranc per la dreta.

Seguir una estona per sota el single. El camí arriba a un punt que queda penjant i cal baixar una mica i recular, direcció  nord,  per sota del camí que es duia. Després d’una llaçada es torna a prendre la direcció sud. Després d’uns pocs metres  s’arriba a un  indret on es veuen perfectament els carrers de Lluçars.

2 hores.  Arribada a una sèrie de balmes amb parets i unes columnes formades per l’erosió.

2 hores i 2 minutsCova del MoroSortir de la cova i seguir recta baixant cap a la punt del serrat que delimita el barranc de la Coveta, que queda a la dreta, i el de Tartera a l’esquerra de la direcció de la marxa. Es baixa per una caminet on de tant en tant es troba una fita. Es va a buscar l’indret on els conflueixen els dos barrancs.

2 hores i 10 minuts. Arribada a un prat al costat del torrent del barranc de Tartera. Cal buscar un pas del torrent. Situats a l’altra riba cal seguir per qualsevol corriol que porta al cap de les basses de La Vansa que comencen just després de la unió dels torrents dels barrancs de TarteraCoveta.

2 hores i 15 minuts. Ara el camí puja suament per anar a l’extrem del morro que separa les basses del torrent del barranc de les PlanesAquest punt s’hi passat a l’inici de l’excursió.Baixar fins creuar en l’indret on comencen les basses i arriba el torrent de les Planes. Cal desfer el camí fet a l’anada.

2 hores i 25 minuts Final

Nota

La noticia més antiga del lloc de la Vansa data de principis del segle XI (cap el 1010). En desaparèixer les jurisdiccions senyorials, el 1836, Lluçars, Tòrrec i Boada van formar un municipi amb el nom de la Baronia de la Vansa, pocs anys després hi van ser agregats Argentera i Gàrzola. Les cinc poblacions, amb capital a Lluçars, es van mantenir com a entitat municipal fins el 1926 en què es van ajuntar amb Vilanova de Meià. Històricament la Baronia de la Vansa no formava part de la Coma de Meià, ja que en l’aspecte eclesiàstic no pertanyia al priorat de Meià, sinó que es trobava dintre del bisbat d’Urgell. Pel que fa administració civil, la Vansa pertanyia a la vegueria d’Agramunt i, a partir del Decret de Nova Planta, al corregiment de Cervera.

Aquest indret formava part de la Baronia de la Vansa, antiga jurisdicció senyorial formada per les poblacions de Lluçars, Boada i Tòrrec. En desaparèixer les jurisdiccions senyorials, el 1836, Lluçars, Tórrec i Boada van formar un municipi amb el nom de la Baronia de la Vança, pocs anys després hi van ser agregats Argentera i Gàrzola. Aquest cinc indrets, que tenien a Lluçars com a població de referència, foren integrats

Dintre de les balmes queden restes de construccions d’origen medieval i antics habitatges reconvertits en corrals de bestiar. La Casa de la Vansa, habitada molts anys encara després de la guerra, conserva la majoria de les dependències d’una casa de pagès i una llinda de principis del segle XVIII. En aquest indret, per protegit i amb abundosa aigua, s’amagaren algunes persones d’aquestes contrades durant la Guerra Civi. Per construir els murs d’aquestes cases i corrals s’empraren molts dels carreus de les antigues fortificacions i de l’església de la Mare de Déu de Gràcia. Aquesta església data del segle XI, les restes del qual es troben unes cinquanta passes a ponent de la cova principal.

El mot “bansa” o “vansa” és un hidrònim (topònim relacionat amb l’aigua). Ve del mot basc i francoprovençal “laban” que vol dir suau, relliscós com el riu que neix a la Font Freda i davalla pel Barranc de la Tartera i el Barranc de les Àligues des de Fabregada.

Dibuix itinerari Itinerari 5 La Vansa itinerari
Dibuix perfil itinerari Itinerari 5 La Vansa perfil
Tracks itinerari gpx i kml