Itinerari 3. Hostal Roig – Avenc del Gos – Hostal Roig

Alçada mínima: 1071 metres
Temps: 1 hora i 30 minuts

Cartografia (Institut Cartogràfica de Catalunya) fulls: 261- 094 i 261- 095

Es proposa una passejada pels entorns de l’Hostal Roig sector en el qual abunden els avencs. Aquest itinerari porta a visitar l’avenc del Gos situat a la meitat d’un turó proper a l’Hostal Roig venint per la carretera de Vilanova de Meià. L’excursió es complementa amb una passejada per la serra del Coscoller on són encara apreciables nombres trinxeres i edificacions de la Guerra Civil.

Sortida (1). Sortida al costat de la carretera de Vilanova a l’Hostal Roig i la Vall. Hi ha una petita esplanada on es pot deixar el cotxe. El camí de pujada cap l’avenc s’agafa en un camp que hi ha al costa de la carretera a uns 850 metres abans d’arribar l’Hostal Roig. Una bona referència per situar l’inici de l’excursió és un gran arbre solitari, una pollancre (2), al començament del camp. Cal orientar-se cap al nord per enfilar-se fins el cap de la serra del Coscoller.

Ruta 3 Avenc del Gos 1

Inici camí per anar a l’avenc del Gos

2 minuts (3). Final d’una petita clapa. En la part més alta d’aquesta clapa surt un petit camí que es confon amb el torrent que del serrat.

4 minuts (4). Primer camp de blat. És allargat i estret. Es millor flanquejar-lo per l’esquerra. A la mitat de la part superior es troba el camí que porta al segon camp de blat.

11 minuts (5). A la part nord el camp hi ha l’enllaç amb el segon camp. Aquest té forma d’embut. La part estreta de l’embut és la part superior del camp.

14 minuts (6). A la part superior del camp es troba un camí que entra a dins d’un bosquet relativament espés. Cal agafar aquest camí i començar a pujar pel barranc. Cal anar pujant per aquest pel barranc

16 minuts (7). A la dreta del camí restes d’una antiga carbonera

24 minuts (8). El bosquet de l’entorn del barranc comença a aclarir-se lleugerament i es comença a veure roca. Sortida del barranc per l’esquerra per accedir a una gran llenasca ben visible. Situats a l’extrem d’aquesta llenasca cal anar cap a l’extrem oposat tocant bosc. Cal traçar una diagonal.

27 minuts (9). Avenc del Gos. L’avenc es troba a terra en l’extrem superior esquerra de la llenasca tocant al bosquet que s’estén al damunt. Les seves coordenades UTM ED 50 són x=335300 y=4656570 a una alçada de 1198 metres. L’avenc és d’entrada petita. Hi ha una antiga pintada que amb pintura verda el nom de Gos.

Ruta 3 Avenc del Gos 2

Avenc del Gos
Ruta 3 Avenc del Gos 3
                           Entrada de l’avenc del Gos
Ruta 3 Avenc del Gos 4
                            Avenc del Gos
Ruta 3 Avenc del Gos 5
                          Imatge manipulada per destacar el nom de l’avenc

Per tornar, en lloc de desfer el camí, es pot pujar una mica més amunt de la serra del Coscoller i girar cap a l’esquerra seguint la carena. Des d’aquest indret es veu les Boigues de Corralda i es situem al damunt del single on hi ha la cova dels Mosquits. Des d’aquest indret es pot buscar el camí que porta cap al coll de Grau des d’on es pot anar a buscar, baixant pel camí del coll de Grau, la carretera de Vilanova La Vall i anar a buscar el punt d’origen després de passar per l’Hostal Roig.

En aquest itinerari el retorn es fa travessant les Boigues de Corralda reseguint algun dels múltiples caminets probablement traçats durant la guerra civil. Es una zona plena de restes de la guerra en forma de trinxeres i petites construccions,

56 minuts Indret (10).Trinxera. Cal començar la baixada en direcció sud-est

1 hora 6 minuts (11). Petita construcció

1 hora 12 minuts (12). Trinxera. Seguir la baixada ara en direcció sud

1 hora 22 minuts (13). Arribada a un camp conreat. Des d’aquest punt ja es veu la pollancre des d’on s’ha iniciat l’excursió

1 hora 30 minuts Final de l’itinerari

Nota

En aquest contrada, la part del Montsec de Rúbies, els avencs són denominats querants. Aquest nom és una evolució del mot carant que té un ús ampli a les comarques dels Pallars, la Ribagorça, alguns indrets del Segre mitjà i de curs mitjà de la Noguera Ribagorçana. El mot carant prové del sorotàptic karanto del qual provenen els mots caranto o sacaranto presents en la parla del Vènet i el Trentí. El significats d’aquests mots volen dir canaleta pendent o rocosa per on passa l’aigua molt pendent, barranquets recosos. Però en la conca de Meià, el motl querant és específic per identificar un avenc.

Dibuix itinerari Itinerari 3 Hostal Roig – Avenc del Gos – Hostal Roig

Perfil d’alçades de l’itinerari Itinerari 3 Hostal Roig – Avenc del Gos – Hostal Roig perfil

Tracks itinerari format gpx i kml