Itinerari 30 – Barranc de la Coveta

Descens acumulat 231 m
Temps: 1 hora 40 minuts
Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya) 262-97 i 263-97

Aquest itinerari transcorre per un dels indrets més feréstec d’aquestes contrades. A l’est de Fabregada, ja amb el límit de Tòrrrec, s’estén un ampli territori ric en profunds barrancs i abundant vegetació. Aquest itinerari proposa una passejada per un d’aquests barrancs, l’anomenat barranc de la Coveta. Cal fer-lo amb dos cotxes, un que s’ha de deixar a la fi de l’excursió i un altre que facilita l’aproximació al punt de partença.

Cal sortir de Vilanova de Meià en cotxe per la carretera de Lluçars fins el Pla dels Rams. Allí s’agafa el camí petroler que passa pel costat de la font de la Teulera. Després de la font, el camí es divideix. A l’esquerra n’hi ha un de més dolent que és pròpiament el camí petroler, no cal agafar-lo, sinó continuar pel camí més ben fressat que porta a cal Batistó de Dalt, però no cal arribar a aquesta mas. Aquest darrer camí té una senyal de tràfic que indica direcció prohibida.

Quan s’arriba a uns camps conreats cal buscar un pi solitari al peu del qual surt un caminet que porta al petit barranc de la Coveta. L’inici d’aquest camí està malmès per culpa d’un camp de blat que se l’ha menjat. Aquesta zona són els camps d’en Pobill. Al peu del single hi ha una barraca amb una tanca de pedra que dóna origen a la toponímia de l’indret. Cal seguir fins el final del camp. A prop d’aquest lloc hi ha la font de la Llebre al costat d’un arbre. A baix hi ha el barranc de la Coveta sota el single dels Vinyals. Aquest barranc és la continuació del barranc de l’Aguila que s’origina els camps d’en Clemente a la Llobera.

Fins aquí s’ha fet l’aproximació en cotxe. Ara es comença a caminar.

Inici. Es baixa ràpidament al buc del torrent. Es creua el torrent a fi de situar-se sota el single que es prolonga en forma d’espoló

32 minuts. Després de caminar uns 500 metres sota el single s’arriba a la cova dels Fantasmes a l’extrem d’un penya-segats en forma d’espoló. Es distingeix perquè hi ha una roca triangular. Aquest single és de conglomerat similar al de Montserrat. Aquest single se’l coneix com la Llosa, tot i que el mapa diu en Vinyals.

57 minuts Cova dels Fantasmes.

1 hora 18 minuts Vàries balmes al peu del single recorden als anomenats carrers de Lluçars que es troben en el barranc de Tartera situat a l’altra banda del single que estem fet.

1 hora 58 minuts Arribada al punt de confluència dels barrancs de la Tartera, de la Vansa i una mica més avall el barranc de la Coveta  per formar el riu que dóna origen a les basses, la Peixera,  i després al riu de Tòrrec.

2 hores 33 minuts  Arribada a les basses de la Vansa, la Peixera. Es segueix per un caminet ben fressat que voreja el riu fins a la carretera de Tòrrec.

3 hores 6 minuts Arribada a la carretera de Tòrrec. Final

Fitxa de la gràfica de la ruta: Itinerari 30 – Barranc de la Coveta gràfica

Fitxa de la gràfica del perfil : Itinerari 30 – Barranc de la Coveta perfil

Tracks en format gpx i kmz