Itinerari 2. Font Blanca – Coll de Cabeces – Ermita de Santa Cecília – Font Blanca

Distància:  8,27 km
Altura mínima: 740 metres
Temps: 2 hores i 52 minuts

Cartografia (Institut Cartogràfica de Catalunya) full: 262-096

Excursió que surt de la font Blanca i, després de passar pel coll de Cabeces, baixa per tota la vall de Fabregada, probablement un dels indrets més ben preservats i agradables d’aquesta contrada. Pel camí es passa per algunes cases de camp, sols es diuen en aquests indrets, alguna de les quals està habitada. Al cap de baix de la vall es creua el barranc de Cuba i el camí comença a pujar suaument fins passar al costat de les ruïnes del que fou sol Gramenet. Després d’aquest indret s’arriba a un camp al final del qual es troben les restes de l’ermita de Santa Cecília. Aquesta està parcialment derruïda, però les seves restes insinuen la seva antiga bellesa. La presència d’uns opus spicatum evidencia la seva antiguitat.

Sortida (1). Sortida al costat de la Font Blanca. Hi ha una petita esplanada on es pot deixar el cotxe

11 minuts (2). Cabana d’en Pubill. Des d’aquest punt surt el camí de les Cova de les Monges i altres.

Cabana d'en Pubill i coll de Cabeces

Cabana d’en Pubill i Coll de Cabeces

12 minuts (3). Coll de Cabeces. És una cruïlla entre el camí de Fabregada i el del Cogulló. Des d’aquest coll hi ha una bona vista del Montsec i de tota la petita vall de Fabregada. A més es veu la paret vermella de la cova de les Monges que per la dreta es continua amb els cingles de Cuba. Al peu de la cova de les Monges, a mitja vessant,  es veu la casa de sol Fontana i la pollancre de referència. S’agafa el camí de l’esquerra que comença a baixar suament. Es una pista ben conservada i arreglada. Des del coll Cabeces surt també la pista que puja a el Cogulló.

24 minuts (4). Cruïlla del camí de Fabregada amb un camí carreter a la dreta que va a la Llobera. Indret conegut pels seus bolets. A l’esquerra de la cova de les Monges, damunt d’una petita elevació es veu l’ermita de Sant Serni. A continuació el camí gira pronunciadament cap a l’esquerra i s’inicia una forta i curta baixada

27 minuts (5). Es baixa fins el que és el cap de la coma. Ara el camí gira una mica a la dreta és relativament pla o de pendent molt suau. Al costat dret del camí es troben de tant en tant unes magnífiques alzines que donen una ombra generosa.

Cap de la coma de Fabregada amb la cova de les Monges

32 minuts (6). De seguida s’aprecia prou bé sol Fontana i la seva pollancre una mica més amunt. Al darrera sobresurt la impressionant cova de les Monges. El camí ara és totalment planer. Ja es veu la propera cabana de l’Andreu i una mica més al fons, la cabana de l’Isaac i al final, tancant la coma de la Fabregada es veu el turó al damunt del qual hi ha l’ermita de Santa Cecília.

37 minuts (7). El camí passa al costat de la cabana de l’Andreu. Cobert on la família de l’Andreu, els Farro de Vilanova de Meià, han tancat de temps les cabres. L’Andreu del Farro és un pastor molt coneixedor d’aquests indrets, com ho era el seu pare. Normalment ell no hi és, però els seus gossos donen guàrdia a la casa. El camí comença a baixar suament.

Sol Fontana

44 minuts (8). Abans de fer unes llaçades cap a la dreta convé agafar una petita drecera que les estalvia. Aquesta drecera passa per un indret on hi ha molts restes d’ossos de cabres. Era el lloc on abans ens deixaven els animals morts com aliment dels voltors.

47 minuts (9). Arribada de la drecera al camí de Fabregada. El camí segueix baixant suament cap al barranc de Cuba. El camí és quasi recta

54 minuts (10). Arribada al barranc de Cuba. El camí gira cap a la dreta i comença una pujada sua al peu del cingle del Tamany que queda a l’esquerra i el barranc de Cuba a la dreta. A la cruïlla del barranc de Cuba surt un caminoi que s’enfila en direcció a Bon Repòs passant primer per la font del Cardenal i després pel Pi de les Tres Branques.

Barranc de Cuba

1 hora i 4 minuts (11).  Sol Gramenet (el mapa de l’Institut Cartogràfic de Catalunya l’identifica amb el nom de cabana d’en Guerra). Des d’aquest indret hi ha una bona vista del conjunt del cingle de Cuba, del barranc de Cuba i el cingle d’en Tamany. El camí segueix pujant una mica.

DSC_4560_DXO baixa resolucio

Sol Gramenet

1 hora i 12 minuts (12). Petit collet

1 hora i 14 minuts (13) Cruïlla amb un camí a la dreta que és un ramal del camí de Fabregada que acaba pocs metres després

1 hora i 16 minuts (14) Cruïlla amb un nou camí a l’esquerra. Aquest camí fa un gir d’angle recte a l’esquerra. Aquest camí es troba una mica després amb l’anteriorment descrit. Aquest gir pronunciat és la senyal per identificar el camp situat a la dreta al final del qual es troba el petit turó on hi ha l’ermita de Santa Cecília. Aquest camp es coneix com el camp de Lleonardo. Cal seguir tot el camp pel seu marge de llevant fins al final. A mesura que s’avança es comença a intuir l’ermita a la part superior del turó.

Camp d'en Fontana. Al turó del fons hi ha l'ermita de Santa Cecília

Damunt del turó hi ha l’ermita de Santa Cecília

1 hora i 22 minuts (15). Al final del camp, que s’estén cap a la dreta en pendent, hi ha un turó ple d’alzines i d’algun roure. En aquest indret es troba un caminet que puja cap al cim del turó, però aquest camí es perd ràpidament. Cal pujar per intuïció fins a la part superior on es troba l’ermita de Santa Cecília.

1 hora i 27 minuts (16). Ermita de Santa Cecília. Des de l’ermita hi ha tota la vista de la coma de Fabregada que s’estén cap a l’oest i, a l’est, es veu Comiols i Montmagastre.

Ermita de Santa Cecília

1 hora i 52 minuts (17). Barranc de Cuba

2 hores i 6 minuts (18) Cruïlla amb la cabana d’Isaac.

Cabana de l'Isaac

Cabana de l’Isaac

2 hores i 20 minuts (19). Cabana de l’Andreu

2 hores i 42 minuts (20). Coll de Cabeces

2 hores i 52 minuts (21). Font Blanca. Final de l’excursió

Dibuix itinerari Itinerari 2 Santa Cecilia de Fabregada

Perfil d’alçades itinerari Itinerari 2 Font Blanca – Coll de Cabesses – Santa Cecilia – Font Blanca

Track itinerari gpx i kml