Itinerari 1. Font Blanca – Cova de les Monges – Ermita de Sant Serni – Font Blanca

Distància:  4,29 km
Desnivell: 198 metres
Altura màxima: 1046 metres
Altura mínima: 848 metres
Ascensió acumulada: 217 metres
Descens acumulat: 233 metres
Temps: 1 hora 40 minuts
Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya) full: : 262-097

Excursió que surt de la font Blanca i, després de passar pel coll de Cabeces, s’endinsa per la part superior de la petita vall de Fabregada, probablement un dels indrets més ben preservats i agradables d’aquesta contrada. L’itinerari transcorre entre alzinars que tapen les restes de l’antic poble de Fabregada que, segons les cròniques, fou abandonat per culpa d’un terratrèmol. Aquest poble està al peu de l’antic camí que unia Vilanova de Meià i Montodó.

Al peu del cingle que protegia al nord el poble de Fabregada hi ha una gran balma tancada amb paret ben obrada que es coneix amb el nom de cova de les Monges. Des d’aquest indret es domina tota la vall de Fabregada, la Llobera i el Cogulló. Des de la cova es va cap a ponent per accedir a l’ermita de sant Serni on també hi ha una gran vista de tot aquest sector. Les ruïnes de l’ermita deixen entreveure la seva majestuositat. Encara s’observen 5 arcs forners i els seus contraforts ben conservats.

El retorn al punt de sortida, la font Blanca, es fa resseguint el cingle que es troba damunt d’aquesta i anat a buscar la carretera del pas Nou.

Sortida (1). Deixar al cotxe en una petita esplana situada pel damunt de la cruïlla de L-913. De seguida es troba la font Blanca recentment arranjada

Font Blanca

Il·lustració  1 Font Blanca

Seguir per pista que porta des de la Font Blanca al coll de Cabeces. És un camí planer orientat a l’est. Pel camí, a la dreta s’obre una vista aèria de Vilanova de Meià al fons del congost que obra en aquest indret el riu Boix. A l’esquena del sentit de la marxa queden les parets de la Roca Alta i la Roca dels Arcs del Montsec de Meià.

Vilanova de Meià des del camí de Font Blanca a Coll de Cabeces

Il·lustració  2 Vilanova de Meià i la conca de Meià

Progressivament es perd la visió de la Roca Alta i només la Roca dels Arcs domina el paisatge.

Roca Alta i Roc dels Arcs

Il·lustració  3 Roca dels Arcs i roca Alta

S’arriba al coll de Cabeces a través d’una lleugera pujada. Aquest coll està limitat a l’esquerra tal com s’hi arriba per les parets de la cinglera del Pelat i a la dreta pels camps que estan a la falda dels inicis del cim del Cogulló.

15 minuts (2). En el petit Coll de Cabeces es troba la Cabana d’en Pubill , una part de la qual està en ruïnes. Cal agafar un caminet que surt al costat de la cabana en direcció, mentre la pista es bifurca. Un ramal segueix pel coll bé cap a Fabregada i l’altre s’enfila cap al Cogulló.

El caminet s’orienta cap al nord-est. És un caminet que al començat està molt enclotat i envoltat per la vegetació de les vores. Al fons, quasi bé a l’horitzó de la mirada en sentit de la marxa, es veu la part rocosa taronja que limita la imponent balma de la Cova de les Monges.

Poc a poc a la dreta de la marxa es mostra la bellesa de la Fabregada. Especialment impactant la seva imatge en primavera per la verdor dels seus camps.

El camí es estret i planer. Poc després d’iniciar-se la marxa es troba un desmunt de pedres que corresponen a la desfeta d’un marge superior d’un camp. Es pot enfilar-se al camp superior i seguir cap a la cova de les Monges que queda al front o seguir pel camí que es duia tenint també aquesta cova com a referència visual.

Fabregada
                          Il·lustració  4 Vall de Fabregada. Al fons el cim de Montmagastre

30 minuts (3). Restes d’una antiga carbonera. A partir de la carbonera cal deixar el camí que es seguia ja que s’orienta cap a l’est perden la referència de la cova de les monges. Cal enfilar-se cap a l’esquerra en diagonal anant avançant visualment amb la cova de les Monges al front.

32 minuts (4). Cruïlla de camins. A l’esquerra ve el camí que s’hauria agafat en el camp descrit abans, el de la dreta perd cota i  s’endinsa en el bosc de Fabregada. Cal agafar el que es la continuació del camí que prové de Coll de Cabeces i que puja suament en direcció a la cova de les Monges. És un camí ampla amb petits contraforts ben fets. És el que cal seguir i porta directament a l’antic poble de Fabregada.

35 minuts (5). Fita en el camí, després d’una suau pujada. Poc després de la fita apareixen les importants restes de l’antic poble de la Fabregada. Hi ha un munt de parets caigudes i indicis de carrers. Fabregada era un conjunt de cases que s’estenia al peu del cingle. Es comenta que aquest nucli fou abandonat a conseqüència d’una terretrèmol que provocà la inestabilitat d’aquesta zona. El poble de Fabregada es trobava en el camí que unia Vilanova de Meià i Montodó. Avui, només es troben traces discontinues d’aquesta ruta. Tot i que era practicable a començament del segle passat.

39 minuts (6). Importants restes d’una casa construïda aprofitant una àmplia balma. Al costat de la casa s’observa un degotall abundós d’aigua. El camí  continua pujant en direcció la cova de les Monges que queda al damunt d’aquesta zona. Des d’aquest indret la balma d’entrada a la cova està relativament tapada per la vegetació d’alzines que han inundat l’antic poble de Fabregada.

Edificació de Fabregada aprofitant una balma

Il·lustració  5 Murs de l’antic poble Fabregada

34 minuts (7) Nombroses restes de parets ven conservades de l’antic poble de Fabregada.

48 minuts (8) Arribada al peu de la impressionat balma que configura la cova de les Monges. Amb precaució es pot pujar a l’interior de la balma per observar les restes de les parets que probablement configuraven un recinte interior. Aquestes parets es veuen en tres indrets diferents.

Cova de les Monges
                             Il·lustració  6 Cova de les Monges

Des de l’entrada de la balma hi ha una àmplia vista de Fabregada, la Llobera i lo Cogulló. La visió de la coma de Fabregada és bella. Potser és del paratges més bonics d’aquest entorn, especialment quan la verdor de primavera inunda els seus camps. Mirant cap a sud-oest es veuen les restes de l’ermita de Sant Serni. Des de l’entrada de la balma s’identifiquen els elements bàsics de Fabregada. Les edificacions de sol Fontana, al peu de la balma i al costat d’una pollancre, i més allunya de les cabanes de l’Andreu i de d’Isaac. Hi ha la llegenda que els habitants de ca l’Isaac prenien peix que els duia les àligues del Pelat.

Fabregada des de la Cova de les Monges

Il·lustració  7 Visió de la vall de Fabregada des de la cova de les Monges

S’escolten molts ocells. En el costat de llevant hi ha alguna via d’escalada. Al peu de la cova hi ha un caminet que tresca cap a sud-est i cap a nord-oest. Agafen aquesta darrera direcció i no la deixarem. Aquest camí arriba planejant a l’ermita de Sant Serni que està al tocar.

54 minuts (9) Ermita de Sant Serni. Es troba en un petit sortint de les roques d’aquest indret. Hi ha importants restes d’aquesta ermita. La porta de l’ermita estava orientada a llevant i amb quatre contraforts interiors ben conservats que delimiten 5 arcs forners ben visibles. L’ermita fa 16 metres de llarg i el que queda de paret a ponent fa 4 metres. Les mesures indiquen que es tractava d’una gran ermita. Hi ha restes de teulada.

Des de Sant Serni es veu el turó al final de la Fabregada on es troba l’ermita de Santa Cecília. També es veu la Llobera i lo  Cogulló.

Dona la impressió de que algunes parets han estat reforçades. No hi ha “opus spicatum” com en la veïna ermita de Santa Cecília.

Ermita de Sant Serni. Detall de la paret Nord

Il·lustració  8 Ermita de Sant Serni

Des de l’ermita hi ha una imponent vista de tota l’orografia de la coma de Fabregada. Al fons, al’esquerra, tancant la coma hi ha el petit turó sobre un petit camp on es troba l’ermita de Santa Cecília. Per damunt d’aquesta es veu el solitari Montmagastre. A la dreta es troba el coll de Cabeces i la cabana d’en Pubill. Allí s’aprecia la distribució de camins d’aquesta zona. S’aprecia la pista que s’enfila al cim de lo Cogulló.

Vista des de l'ermita de Sant Serni

Il·lustració  9 Visió des de la cova de les Monges. Al fons el solitari cim de Montmagastre i el turó on es troba                                       l’ermita de Santa Cecília. A la dreta, el Cogulló

Cal continuar pel camí que surt per la part de ponent de l’ermita. Cal seguir caminant en direcció a ponent per tal de situar-se a sota d’una torre elèctrica que es troba a la punta del cingle.

Ermita de Sant Serni
                          Il·lustració  10 Ermita de Santa Cecília des de Ponent

57 minuts (10) Travessar una canal. Es pot agafar aquesta canal per pujar a dalt del Pelat. Ara cal seguir recte en direcció a la torre elèctrica de l’extrem del cingle.

1 hora i 5 minuts (11) Arribada al peu de la torre elèctrica. Ara el camí és menys clar. Hi ha molts caminets de pastor. Cal agafar-ne qualsevol, sempre situant-se entre l’extrem del cingle que queda a l’esquerra i al peu de la paret del cingle que queda a la dreta.

Aquest indret queda al damunt de coll de Cabeces. S’aprecia la cabana d’en Pubill i la traça del camí que s’enfila cap el cim de lo Cogulló. A la dreta treu el cap Vilanova de Meià.

Coll de Cabeces i lo Cogulló
                            Il·lustració  11 Coll de Cabeces amb les restes de cabana d’en Pubill. Al fon el Cogulló

1 hora i 10 minuts (12) Indret on es veu Vilanova de Meià al fons i el coll de Cabeces amb totes les cruïlles de camins. Bon lloc per fotografiar les vistes. Es segueix caminant cap a ponent. Ara el camí està ben marcat

1hora i 6 minuts (13)  Fita que indica que no cal agafar cap caminet que s’enfili, sinó que cal començar a baixar una mica i girar lleugerament cap a la dreta per franquejar la paret del Pelat que queda a la dreta. Cal avançar per una zona nua de vegetació. El camí transcorre per sobre la roca . Cal avançar cap endavant agafant de referència laf ont de la Figuera que es veu al fons o la carretera L-213. Ni cal anar cap a la punt de cingle ni enfilar-se per situar-se al peu del cingle del Pelat.

Es continua avançant i girant per franquejar la massa pètria del cingle del Pelat. Per raó d’aquest gir la direcció de la marxa s’orienta cap al Pas Nou.

Mirant en aquesta direcció es veu una petita clariana de vegetació amb unes marques de camí de carro. Cal avançar cap aquest indret. S’avança baixant en diagonal amb precaució perquè el camí hi ha moments que és una tartera.

DSC_5138_DXO baixa resolucio

Il·lustració  12 Clariana amb camí de carreter

1 hora i 13 minuts (14) Fita. Bona vista. Cal continuar baixant suament

1 hora 22 minuts (15) El camí es fa més marcat. Estem situats al peu d’una paret molt freqüentada per escaladors. Són les parets del cingle del Pelat.

1 hora i 26 minuts (16)  Arribada a una clariana on hi ha un camí de carro. Cal agafar aquest camí cap a l’esquerra per baixar ràpidament a la carretera del pas Nou (L-913).

1 hora 31 minuts (17) Arribada a la carretera. Cal seguir a l’esquerra en direcció a la Font Blanca.

1 hora i 40 minuts (18) Font Blanca. Final

Dibuix de l’itinerari  Itinerari 1 Font Blanca – Cova de les Monges – Font Blanca itinerari

Perfil d’alçades de l’intinerari Itinerari 1 Font Blanca – Santa Cecilia – Sant Serni Font Blanca perfil

Track de l’intinerari     gpx    kml