Itinerari 9 – Dolmen cista del Cogulló

Distància: 4 km 350 metres.
Altura màxima: 1001 m.
Altura mínima: 632 m.
Ascensió acumulada: 377 m.
Descens acumulat: 154 m.
Temps: 1 hora 20 minuts
Cartografia  (Institut Cartogràfic de Catalunya) full: 262-96 i 262-97

El Cogulló és una elevació que domina al poble de Vilanova de Meià. Per la seva situació congrega les antenes de diversos proveïdors de telecomunicacions i és un indret idoni per fer-se servir de plataforma de sortida dels parapents.  S’hi pot anar-hi caminant des del mateix poble o combinar el cotxe i el senderisme. L’itinerari proposat és una variant mixta. S’agafa el cotxe, que no cal que sigui un 4×4, i es deixa al Coll de Cabeces i des d’allí es puja el Cogulló. Pot fe-se per la àmplia pista o aprofitant els petits caminets que hi porten de forma alternativa. En aquest s’ha optat també per combinar la pista i els camins de pastor.

Inici Es surt en cotxe de Vilanova de Meià per la carretera L-913 en direcció a l’Hostal Roig. A l’arribar a la font Blanca s’agafa la pista del Cogulló. Pocs metres després s’arriba al coll de Cabeces on es pot deixar el cotxe al costat de la Cabana d’en Pubill. Agafar la pista del Cogulló

Es passen per diversos collets i un petit bosquet. A l’esquerra hi ha diversos camps de blat. De tant en tant, es bo girar-se i contemplar el conjunt de penyes que tanquen la petita vall de la Fabregada. Es distingeixen les penyes de la font Blanca i de la cova de les Monges, així com els inicis dels barrancs de Cuba i el Cabirol situats en el seu extrem oriental.

Deixar la pista del Cogulló i a camp a través situar-se en direcció a l’extrem occidental del Cogulló. Tot seguit es comencen a trobar uns caminets de pastor que s’enfilen cap a l’extrem oposat del serrat on hi ha les antenes. Poc a poc el terra es substituït per l’afloració de moltes roques força meteoritzades. Cal enfilar-se cap a munt per sobre d’aquestes roques.

El camí de pastor porta a la resta d’una antiga pista de la guerra civil. És relativament ample i es distingeix per l’àmplia base de pedres situades sobre uns murs per tal de fer-la més ampla.

35 minuts A la fi de la pista s’arriba a una àmplia zona on es distingeixen les restes d’unes antigues construccions. Probablement antiga zona d’acampada de la guerra civil. A prop d’aquest indret hi ha una excavació considerable feta a la roca que, probablement, per les seves característiques podria haver estat un polvorí. Des d’aquest indret cal pujar fins a la cresta del serrat.

40 mimutsCista funerària. Les restes d’aquesta construcció dominen aquest indret. Des d’ell es pot anar als dos extrems del serrat. El més occidental és una àmplia zona d’afloracions de roques. Es veuen algunes fites que senyalen llocs dels caçadors de senglars. Des d’aquest punt es domina la vall de la Fabregada i el conjunt de roques que la delimitan, així l’origen dels profunds barrancs que en surten.

L’extrem oriental del serrat és on hi ha les antenes de telecomunicacions i el punt de sortida dels saltadors de parapent. Per baixar pot tornar-se agafar la pista de pedres trobada al moment de pujar.

Buscar la fita de vèrtex geodèsic. Al costat del vèrtex hi ha un corriol que permet baixar el single del Cogulló per la seva vessant est. A poc distància del vèrtex hi ha una balma gran dins de la qual hi ha restes de pintures que semblen prehistòriques o íberes. Es torna al mateix punt d’origen.

Una possibilitat, abans de tornar el punt d’origen, és anar a la boïga d’en Ferrandó. Aquest camp queda a l’esquerra del camí segons es baixa i es troba en una posició que sembla penjat sobre la carretera del Pas Nou Vilanova de MeiàEn aquest camp hi ha dues cadollesuna més gran que l’altre. La cadolla es troba en una llanasca situada al límit del camps. També una petita balma amb paret anomenada la cova d’en Pansot al final de la qual hi ha un petit querant.

55 minuts Baixar per tota la pista de pedres fins a la seva fi. Des d’aquest punt surt el caminet que porta directament a la pista que porta del coll de Cabeces al Cogulló. A l’arribar a la pista cal girar a la dreta per tronar al punt de partida.

1 hora 20 minuts Arribada al coll de Cabeces. Final de l’excursió

Dibuix de l’itinerari  Itinerari 9 Cista del Cogullo itinerari

Croquis de l’excursió Itinerari 9 Boiga Ferrando

Perfils de les alçades de l’itinerari Itinerari 9 Cista del Cogullo perfil

Tracks de l’itinerari en formats gpx i kmz