Itinerari 18 – Vilanova de Meià al Cogulló

Descens acumulat: 412 metres
Temps:  1 hora 48 minuts
Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya) full: :  262-096 i 262-097

Petit recorregut per l’entorn de Vilanova de Meià per pujar al Cogulló el cim que presideix aquest poble de la Noguera.

0:00 m. Sortida de Vilanova de Meià. La referència és la font del Portal. S’agafa un petit tros de la carretera d’Artesa de Segre. Tot seguit es deixa aquesta carretera per agafar la de Lluçàs.

0:04 m. Cruïlla del riu Boix. Es creua el riu Boix per pont del molí, antic molí d’oli. Ara la  carretera puja suaument.

0:08 m. Granja Sala. A la dreta es troba el conjunt d’edificacions de la granja Sala. La carretera segueix pujant suaument. Tot seguit es troba un petit camí a la dreta que porta a unes edificacions properes. A continuació es veu a la dreta el camp aterren els parapents que baixen del Cogulló. Poc temps després hi ha un camí a la dreta que porta a una petita edificació.

0:16 m. Granja d’en Ramon Sala. La carretera deixa a l’esquerra les diverses establies de la granja d’en Ramon Sala. Al final de la darrera establia la carretera creua el torrent de la font de la Teula.

0:20 m. Cruïlla amb el torrent de la Font de la Teula. En aquest indret la carretera de Vilanova de Meià a Lluçars tomba a la dreta i a l’esquerra surt un pista que s’enfila cap al nord-est. Cal agafar aquesta pista. Al seu inici hi ha les restes d’una petita cabana. El camí segueix pujant deixant uns camps a l’esquerra.

0:28 m. Camí del Cogulló. A la fi dels camps de l’esquerra hi ha un petit bosquet. En el punt on s’acaba el camp i comença el bosqueta hi ha una grossa pedra i al seu darrera es veu les restes d’un camí carreter. Cal agafar aquest camí carreter que, enfilant-se en direcció al Cogulló ens permetrà pujar al capdamunt del cim. En els primers moments el camí és clar i progressivament  es desdibuixa fins creuar una petita pista que port a un camp que queda a la dreta.

Girant a l’esquerra s’agafa un petit corriol que porta una sèrie de bancals que s’enfilen muntanya amunt. Cal anar pujant pels diferents bancals, perfectament identificats per les seves parets de pedra. Els bancals es troben al damunt mateix d’un petit torrent que baixa de l’extrem oriental del Cogulló. Això explica la gran quantitat de joncs que es troben en aquest indret. En total hi ha dotze bancals perfectament identificats per les seves parets de pedra. Després del quart bancal el tros és una mica més gran els anteriors i té una màquina excavadora que sembla abandonada.

0:41m Alzinar. Després del desè bancal  hi ha un camp i després de l’onzè hi ha un petit tros que és ja un alzinar. Cal seguir pujant.

0:43m Cruïlla. Seguint la cursa de les aigües, s’arriba al dotzè bancal a la fi del qual hi ha un camí que venint per la dreta porta a un camp gran que queda a la dreta. En la cruïlla amb la pista hi ha una fita i en el punt d’intercessió el terra evidencia l’existència d’una antiga carbonera. Cal anar cap lleugerament a l’esquerra. Pocs metres després hi ha una grossa fita. Es continua pujant fins situar-se a sota d’una petita cinglera que és un petita muralla que cal flanquejar

1 hora 04 minuts Peu de la cinglera. Anant pujant en direcció cap a la cinglera es fa evident l’existència d’un antic camí, força desdibuixat. Són visibles les restes de murs de pedra que feien de contraforts. Al peu de la cinglera hi ha les restes d’una àmplia construcció d’uns 30 metres d’allargada. Només tenia tres parets perquè la quarta era la paret de la cinglera. Des d’ella es domina una impressionat vista de la Tosca, indret més proper, però el domini arriba fins a Comadugla i Comallonga. La qual cosa dóna a aquesta construcció un important valor estratègic. ¿Té un valor militar?. Caldrà estudiar-ho. Situats al peu de la cinglera cal agafar un camí, o el seus indicis, que s’orienten cap a l’oest, en direcció de les antenes del Cogulló perfectament visibles. A prop d’aquesta construcció es veuen restes d’un camí amb importants contraforts de pedra.

1 hora 28 minuts El Cogulló.  El camí de pujada al Cogulló és imprecís. En alguns moments són identificables alguns petits murs de contenció, en altres moments el camí són petites tarteres. Tot i la imprecisió, les antenes del Cogulló són una bona referència. El camí arriba al Cogulló en l’indret on es feien les enlairades dels parapents vers la vessant sud. És un indret identificable per tenir un sòl argilós.

A la vessant nord d’aquesta zona es troba un altre ’espai d’enlairament dels parapents. Des d’aquest lloc surt un corriol que baixa en direcció nord. És una petita drecera per evitar la pista del Cogulló.

1 hora 31 minuts Torre elèctrica. El caminet passa al costat d’una torre elèctrica, situada a l’inici del cingle on hi ha la cova Castejón. Tot seguit empalma amb un camí carreter que, després de pocs metres, es troba amb la pista del Cogulló. Des d’aquest indret surt un camí que, amb alguna dificultat deguda a la seva poca entitat, porta a la balma d’en Pansot.

1 hora 14 minuts Balma d’en Pansot. Es tracta d’una gran balma tancada per guardar bestiar. El camí passa per dins de la tanca, s’entra per un extrem i se’n surt per l’altre. Aquí ja es veuen uns punts vermells que indiquen el camí.  A la sortida del tancat cal anar cap a l’esquerra i anar baixant. En alguns moments el camí és imprecís, però alguna fita i els punts vermells ajuden a seguir-lo.

1 hora 16 minuts Cruïlla i banderola de senyalització. En aquest indret hi ha una cruïlla de camins. Un que baixa en la mateixa orientació que es duia i el que cal agafar que gira a l’esquerra que porta a Vilanova de Meià. Cal estar atent a seguir el camí perquè en algun punt és realment imprecís, algunes restes de marques vermelles ajuden.

1 hora 23 minuts Camí de la cova d’en Castejón. Cruïlla amb banderola de senyalització indicant el camí de la cova d’en Castejón. També s’indica el camí del Cogulló però no el de Vilanova de Meià. Cal buscar el camí que baixa que es troba en la part més propera al marge esquerra de la direcció portada.

1 hora 27 minuts Banderola de senyalització. Nova banderola indicant la cova d’en Castejón y el Cogulló, però també hi manca la direcció de Vilanova de Meià. El camí fa una forta baixada.

1 hora 30 minuts. Cartell informatiu. Petit cartell que indica que és un indret qualificat com Espai Natural Protegit. S’explica que és la ruta dels Miradors del Montsec.

1 hora 31 minuts Banderoles. Noves banderoles de senyalització. En 50 metres es troben dues banderoles que diuen el mateix: Cova Castejon, el Cogulló i font de l’Hedra.

1 hora 33 minuts. Carretera. Arribada a la carretera del Pas Nou

1 hora 48 minuts. Arribada a Vilanova de Meià

Fitxa de la gràfica de la rutaItinerari 18 Vilanova de Meià gràfica
Fitxa de la gràfica del perfil : Itinerari 18 Vilanova de Meià perfil
Tracks en format gpx i kmz