Itinerari 10 – L’Obac i font de l’Estassia

Ascensió acumulada: 137 metres
Descens acumulat: 125 metres
Temps: 2 hores i 12 minuts
Cartografia  (Institut Cartogràfic de Catalunya) fulls:   261-097, 262-97, 261-98, 262-98

Passejada per l’entorn de Vilanova i Santa Maria, per un indret poc conegut tot i ser d’una bellesa particular per la frondositat de la vegetació i els petits salts d’aigua del riu Obac. Aquest riu ofereix diversos llocs on banyar-se en els calorosos dies d’estiu. Al costat del riu hi ha la font de l’Estassia. Probablement el nom de la font, objecte de l’excursió, prové del verb estassar. Aquest verb vol dir tallar l’herba, les bardisses, etc, d’un bosc, d’un terreny qualsevol o segar el blat sense collir-lo, deixant-lo estès a punt de lligar. A banda i banda del riu Obac hi ha diversos corriols.  Es probable que algun d’ells, ara bastant perdut, s’enfilessin cap a Sant Maria i fos el camí que es fes servir per unir aquest nucli amb Gàrzola. El riu de l’Obac neix a Coll d’Orenga i acaba en el riu Boix una mica abans d’arribar a Gàrzola.

Inici.  Sortida des del Portal de Vilanova de Meià. Indret a l’entrada del poble on hi ha una font i la carretera es bifurca, una per anar a Santa Maria de Meià i l’altra al Pas Nou. Agafar el carrer de Santa Maria, carretera en direcció a Santa Maria de Meià (LV-9131). Es deixa a l’esquerra el carrer dels Calderers i a la dreta la bàscula municipal. Seguir endavant.

6 minuts Just l’acabar el poble hi ha un corral a la dreta i una antiga granja cal agafar una pista que surt a l’esquerra surt en baixada. És el camí de Sant Pere. Poc després es creua un petit torrent i es continua per la pista que passa entre alguna granja i corrals.

21 minuts Poc després de la passar la granja d’en Marcó, explotació ramadera d’important dimensió, hi ha un cruïlla important de la pista. Cala agafar la pista de la dreta, anomenada Travesser de Sant Pere que porta a tots als camps de blat d’aquesta zona. Aquesta nova pista es d’inferior qualitat que l’anterior. Als pocs metres es deixa una barraca a la dreta. Després d’una estona es deixa una petita font a ma dreta que s’escola per una escletxa al peu d’un camp de balt. Tot aquest indret es coneix com a Sant Pere.

32 minuts Cruïlla. El camí que dúiem gira lleugerament a la dreta i a ma esquerra surt un petit camí, relativament abandonat i ocupat pel bosc  que porta. Cal agafar aquest camí que porta al camp del Sigaler. Arribat al camp, es veu una barraca abandonada, cal resseguir-lo pel seu costat dret tal com venim fins arribar al final del camp.

35 minuts Al final del camp surt un camí de pastor que s’orienta cap a la dreta segons el sentit de la marxa. Cal seguir aquest camí una estona. Aquest camí és paral·lel el riu Obac que queda una mica enfonsat a l’esquerra del sentit de la marxa. Poc a poc el camí, després de passar per una zona de pedres, baixa cap a trobar el riu.

40 minuts. Creuar el riu Obac. Cal buscar un lloc adient per creuar el riu. Un  cap creuat, a la dreta es troba un camí que ressegueix el riu, ara per la seva esquerra

41 minuts Indret on hi ha un petit salt d’aigua i una àmplia bassa. Aquest indret es coneix com la bassa d’en Batistó. Cal desfer el camí i resseguir el riu Obac per la serva riba dreta.

45 minuts Després d’una àmplia llastra a l’esquerra i al costa del riu hi ha la font de l’Estassia. La font original està seca hi sortia a la riba. Ara la surgència està lleugerament desplaçada i l’aigua no està canalitzada com a font.

47 minuts Un cop deixada la font cal seguir pel costat del riu fins arribar al indret anomenat la Caldera. És un pas del riu i un espai ampli per banyar-se. Cal creuar el riu i agafar un corriol que s’enfila cap al camp del Sigaler.

50 minuts De nou al camp del Sigaler cal desfer el camí anterior pel camp, agafar el Travesser de Sant Pere fins trobar novament la pista de Sant Pere.

1 hora 05 minuts Cruïlla amb la pista camí de Sant Pere. Girar a la dreta en direcció A Gàrzola.

1 hora 03 minuts Cruïlla de pistes. Cal seguir per la pista de la dreta que és el camí de Sant Pere. S’entra al indret conegut com l’Albaneda. Zona d’amplis camps de blats. Es passa al costat d’una barraca de paret seca que queda a l’esquerra i tot seguit per l’era del Durí, casa que queda a la dreta. Després d’una llaçada es troba un camí a l’esquerra i un altre a la dreta. Ara els camps de l’esquerra queden tapats per una arbreda. Que, poc a poc, anirà apareixent també a la dreta. El camí en aquest indret es coneix com el camí de l’Obac.

1 hora 33 minuts Poc després de tornar a aparèixer camps de blat a les dues bandes hi ha una cruïlla de pistes al peu d’una petita barraca de camp. Cal agafar la de l’esquerra que és el camí del Siscar i de Gàrzola. La pista de la dreta ens portaria directament a Gàrzola. La nova pista torna a passar pels camps de blat. Aquest indret es coneix com a Sant Pere.

1 hores 39 minuts Cruïlla. A l’esquerra surt un camí que porta als camps de blat. Cal seguir recta. EL camí segueix travessant camps de blat. A l’esquerra queda la masia de Sols. Després d’un gir a l’esquerra el camí acaba a la carretera d’Alentorn.

1 hora 55 minuts. Després d’una petita casa a la dreta hi ha la cruïlla amb la carretera de Vilanova de Meià l’Alentorn (LP-9132). Cal girar a l’esquerra per tornar a Vilanova de Meià. Pujant cap a Vilanova de Meià cal fixar-se  amb una barraca de camp que queda a l’esquerra. Es una construcció de paret de tàpia. Per tal de protegir-la s’ha fet un petit porxo que la tapa de la pluja. La paret de tàpia està feta de terra pastada, calç, premsada en un encofrat simple anomenat tapiera i assecada a l’aire.

2 hores 12 minuts Arribada a Vilanova de Meià

Dibuix de l’itinerari Itinerari 10 Obac i font Estassia itinerari

Perfils d’alçades de l’itinerari Itinerari 10 Obac i font de l’Estassia perfil

Track de l’itinerari en format gpx i kml