Itinerari 73 – Baumes del Barranc de Sant Sebastià

Desnivell: Des de 1150 a 1258 en el punt de sortida
Horari: 1 hora i 25 minuts
Cartografia (Institut Cartogràfic de Catalunya):

S’agafa el camí de Santa Elís des de la pista del Montsec. Cal deixar el cotxe en l’indret que aquesta posta es troba amb una altra que prové de la dreta. En aquest punt hi ha una fita que senyala l’antic camí de Santa Maria al Montsec. Des d’aquest punt cal agafar direcció sud-est cap a la part superior del cinglo que tanca el barranc de Sant Sebastià (1258 metres). Es baixa en direcció al barranc acostant-se primer a la punta de la cinglera i després, en lloc de baixar recta es traça una lleugera diagonal en direcció est fins que es troba un petit abaixador per anar a la primer feixa al peu del cinglo.

6 minuts Punt de baixada a la feixa del cingle (1180 metres). En aquest punt es veu bé l’ermita de Sant Sebastià, el barranc i es domina el Castell de Coll d’Orenga i el Castellot. Al fons queda la serra de Sant Mamet.

8 minuts. Al peu del cingle (1170 metres). Cal seguir la cinglera per la feixa. Es un caminar còmode.

15 minuts. Gran Bauma (Bauma 1) al peu del cingle. Hi alguns restes de fer-se servir per bestiotes. Es la bauma que es veu des de la pista de la Cabroa i de la sèrie de baumes d’aquest cingle és la que està més a llevant (1169 metres). El camí de la feixa continua al peu del cingle. La sortida de la bauma és una mica delicada perquè és estreta. És l’únic pas una mica complicat. Però és molt poc el punt delicat. En el camí al peu del cingle es veu a l’altre costat del barranc de Sant Sebastià una altra bauma, relativament gran, que té a la base una paret que la tanca. El camí segueix el peu del cingle en direcció Nord i Nord-est.

37 minuts. Segona bauma (Bauma 2). Es petita sensa cap interés (1150 metres)

1 hora 16 minuts. Tercer bauma (Bauma 3). Aquesta és més ample, menys profunda que l’anterior però té una gran parat que tancaba perfectament i amb una porta. Dins de la bauma hi ha dues parts, una que deuria guardar-se el bestià i una altra que deuria dormir el pastor perquè al terra hi havia palla per fer-lo més còmode  (1206 metres). Es segueix cap al cap del cingle

1 hora 26 minuts. Arribada al punt de sortida. S’han posat fites per indicar l’arribada directa a les baumes sense necessitat de fer la diagonal de l’inici.